M/S GOTLAND.

Byggd 2003 av Guangzhou Shipyard International Co. Ltd, Guangzhou, Kina.

Varvsnummer. 30005.

Dimensioner. 196,04 x 25,67 x 6,40 m

GT/ NT/ DWT. 29746/ 9505/ 4700.

Maskineri. Fyra Wärtsilä 12V46C dieslar.

Effekt. 50400 kW.

Knop. 28,5.

Passagerare. 1500.

Hyttplatser. 300.

Bilar. 500.

Lastmeter. 1600.

IMO. 9223796.

Systerfartyg. VISBY.

2001 07 03. Kölsträckt.

2001 12 31. Sjösatt.

2003 10 08. Döpt av Ann-Marie Åström.

Levererades 8 oktober 2003 till Rederi Ab Gotland, Visby.

2003 10 09. Avgick varvet i Kina mot Europa runt Afrika.

2003 10 23. Ankom Kapstaden, Sydafrika för bunkring.

2003 11 01. Ankom Las Palmas för bunkring.

2003 11 07. Ankom hemmahamnen Visby kl 10:01.

2003 12 01. Insatt i Destination Gotlands trafik mellan Visby - Nynäshamn/ Oskarshamn.

2003 12 22. Fick fartyget fel på stabilisatorerna på resa mellan Oskarshamn - Visby med en kraftig överhalning som följd.

2004 02 09 - 2004 02 19. Varvsbesök i Landskrona för förstärkning av fartygets roder.

2004 08 03. Fick fartyget fel på kylvattensystemet på resa mellan Visby - Nynäshamn och maskineriet stoppades, hon drev i ca 3 timmar innan man fick igång maskineriet igen. När fartyget kom tillbaka till Visby pumpades av misstag ut tusen liter oljeblandat vatten i hamnbassängen i Visby och fartyget fick inte flyttas förrän räddningstjänstens sanering var klar, med ytterligare försening som följd.

2004 10 04 - 2004 10 16. Varvsbesök i Fredericia för garantibesiktning.

2004 11 24. Var det en minnesceremoni ombord på fartyget vid den plats där S/S HANSA förliste på dagen 60 år tidigare.

2005 01 09. På grund av hårt väder fick fartyget skador på babords sida när det låg i Visby.  

2005 01 10 - 2005 01 17. Varvsbesök i Fredericia, Danmark för reparation.

2005 01 18. Åter i trafik.

2005 02 04. Vid ankomst till Nynäshamn, så blev det något tekniskt fel på fartyget och ena huvudmaskinen satte full fart framåt. Man slängde ankarna och fick stopp på fartyget, men fick en lättare grundkänning. Efter att man trimmat om fartyget, så kom det loss och lade till vid kaj i Nynäshamn. Togs ur trafik för teknisk översyn.

2005 02 08. Åter i trafik.

2005 03 13. Under resa Nynäshamn - Visby gick ett dieselrör sönder och dieselolja sprutade ut över en motor vilket orsakade kraftig rökutveckling i maskin.

2006 11 01. Efter avgång från Oskarshamn så beslöt Kapten att vända och gå tillbaka till Oskarshamn på grund av hård blåst.   

2006 11 08. Avgick Visby kl. 01.00 till Landskrona

2006 11 08 - 2006 12 12. Varvsbesök i Landskrona för byte av roder mm.

2006 12 13. Insatt i trafik igen.

2008 10 06. Ankom Cityvarvet, Göteborg för varvsbesök.

2008 10 16. Åter i trafik.

2009 03 24. Fick problem med bogporten när dom skulle öppnas i Visby.

2009 03 25. Avgick mot Öresundsvarvet, Landkrona för reparation.

2009 03 31. Åter i trafik.

2009 07 23. Kolliderade straxt efter avgång med GOTLANDIA II i Mysingen utanför Nynäshamn. Gick tillbaka till Nynäshamn för inspektion.

2009 07 24. Åter i trafik.

2009 08. Registrerad för Gotland Ab, Visby.

2014 01 02. På väg in mot Oskarshamn gick fartyget på grund, kunde komma loss och gick in till kaj för lossning av bilar och passagerare. Togs ur trafik.

2013 01 05. Avgick Oskarshamn mot Göteborg.

2013 01 07. Ankom Cityvarvet, Göteborg för reparation.

2013 01. Åter i trafik.

2015 08 22. Fick lägga till ett annat läge i Nynäshamn, då en långtradare hade kört över rampen på det ordinarie läget i Nynäshamn.

M/S GOTLAND.

Extrabilder. Ombord 1. Ombord 2. Ombord 3.

  Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Destination Gotland.

© 2011 faktaomfartyg.