S/S GÖTHEBORG.

Byggd 1892 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 217.

Dimensioner. 27,14 x 4,98 x 2,65 m.

Efter ombyggnad. Brt. 121.

Maskineri. Ångmaskin.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Bolinders råoljemotor.

Effekt. 162 kW.

Knop.?.  

Efter maskinbyte. En Volvo Penta TMD 121C diesel.

Effekt. 220 kW.

Knop. 12.

Efter ombyggnad. Passagerare. 144.

RN. 9132.

IMO. 8634900.

Levererades 1892 till Kungliga Lotsverket, Västra lotsdistriktet, Göteborg.

1894. Överförd till Kalmar lotsdistrikt. Omdöpt till KALMAR.

1905. Överförd till nedre norra lotsdistriktet, Gävle. Omdöpt till GEFLE.

1907. Omdöpt till GÄFLE.

1929. Omdöpt till GEFLE.

1933. Omdöpt till GÄVLE.

1941. Överförd till Stockholm. Omdöpt till ARGO

1949 03 13. Såld till Rederi AB Robur, Stockholm.

1949 12. Såld till K G Bertil Gunnarsson, Strängnäs, W Hollner och B Hultqvist, Stallarholmen. Omdöpt till STALLARHOLMEN

1950. Ombyggd till passagerarfartyg hos Svenssons Mekaniska Verkstad, Strängnäs.

1950. Registrerad för Stallarholmens Rederi AB, Stallarholmen.

1950 05 19. Insatt mellan Strängnäs - Stallarholmen - Stockholm.

1951. Motoriserad med en begagnad Bolinder råoljemotor från bogserbåten KARLSKRONA.

1953 05. Uthyrd till Herman Dysholm, Seskarö. Insatt i trafik till Seskarö, Haparanda.

1954 12. Såld till Hannes Sternbeck, Göteborg.

1954 12. Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg. Omdöpt till ATHENA. Ombyggd vid Bohus varv. 

1955 06. Insatt mellan Jönköping - Linköping.

1955. Nytt maskineri.

1956. Inatt mellan Strömstad - Fredrikstad.

1957 03. Såld till Partrederiet Ankarlinjen (Bengt Nordell), Lidingö. Omdöpt till GÖTALAND.

1960 02. Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping.

1963 05. Insatt mellan Strömstad - Halden.

1967 06. Insatt mellan Höganäs - Gilleleje.

1969 08. Såld till Leif Carlsson, Göteborg.

1976. Såld till Oskarshamns Rederi AB, Oskarshamn. Omdöpt till BLÅ JUNGFRUN.

1980 12. Såld till Rederi AB Karl XII, Rindö. Omdöpt till CARL GUSTAF.

1980 09. Omdöpt till KUNG CARL GUSTAF.

1983 11. Såld till Båtrestaurang G VII AB, Stockholm.

1984. Nytt maskineri.

1987 02 15. Sjunker vid uppläggningsplatsen vid Gåshaga varv, Lidingö.

1987 02 26. Bärgas fartyget.

1987 03 19. Såld till Rederi AB Karl XII, Stockholm.

1988. Såld till Skärgårdsbåtar AB, Stockholm.

1993. Såld till Optimal Rederi & Restaurang HB, Uppsala.

2005 03 15. Såld till Skärgårdstrafik i Uppsala AB, Norrköping. Trafik från Uppsala.

2008 05 23. När man ankom Skarholmen så ville inte backslaget fungera, så man körde på några stenar och passagerare ramlar omkull, samtidigt så blir det en mindre brand i maskinrummet. Man lyckas få igång maskin, så man går in till bryggan, där man evakuerar fartyget.

2012. Upplagd vid Östersjövarvet, Norrköping.

2013. Såld till Rederi Ab Fyris, Uppsala.

2013 08 08. Går på grund vid Vreta udd. Kommer loss för egen maskin, men man tar in vatten och brandmän från Rosendals brandstation kommer med extra pump för att pumpa ut vattnet. Man kommer till Skarholmens ångbåtsbrygga där passagerarna kan gå iland. Går senare till Beckholmen för reparation.

M/S ATHENA.

M/S GÖTALAND.

M/S BLÅ JUNGFRUN.

Tillbaka till övriga Svenska fartyg.

© 2014 faktaomfartyg.