S/S GERD.

Byggd 1907 av Murdoch & Murray, Port Glasgow, Skottland.

Varvsnummer. 222.

Dimensioner. 86,45 x 12,89 x 5,96 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2323/ 1227/ 3530.

Maskineri. En 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 970 ihk.

Knop. 10,0.

RN. 4807.

IDno. 3004807.

Systerfartyg. VIDAR.

1907 06 24. Sjösatt.

Levererades i december 1907 till Wicanders Rederi AB, Stockholm. 

1908 01 03. Fick fartyget registreringscertifikat.

1908 01. Insatt mellan Östersjön - Medelhavet.

1912 10. Så säljs Wicanders Rederi AB till Stockholms Rederi AB Svea för övertagande i januari 1913.

1913 01 01. Registrerad för Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1914. Annonserad på linjen Medelhavet - Svarta Havet - Östersjön.

1914. I protokoll från tiden för krigsutbrottet: ”Beslöts att ångaren Gerd, som på resa från Riga till Newcastle inkommit till Hälsingborg, därifrån skulle fortsätta sin resa”.

1914 12. Som första fartyg insätts GERD på Sveas åter öppnade transatlantiska linjen som legat nere sedan 1885.

1915 12. GERD anlöper Ramsgate, England på resa från New York till Göteborg. Fartyget beordras av brittiska myndigheter till Bristol för undersökning. Då halva lasten lossas beslutar brittiska myndigheter att fartyget skall tas i beslag då de ansåg att lasten bestod av kontraband. Detta trots att dokumentationen visade att godset enbart skulle förbrukas i Sverige och Danmark.

1916 02. Återlämnad.

1930-talet. Insatt på trampfart i Öster- och Nordsjöfart. 

1935 10 02. På resa mellan Antwerpen - Malmö med järn så kolliderade man vid Trindelns fyrskepp i Kattegat med det åländskt barkskepp LINGARD.  GERD gick omedelbart till botten och hela besättningen, 21 man, omkom. Några dagar efter olyckan hölls en minnesgudstjänst i Storkyrkan i Stockholm. Representanter för Sveabolaget, regeringen, olika ämbeten och myndigheter deltog. Även prins Carl deltog i minnesgudstjänsten.

S/S GERD.

Tillbaka till Wicander Rederi Ab.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2014 faktaomfartyg.