M/S GEDSER.

Byggd 1976 av Schichau-Unterweser AG, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer 2269.

Dimensioner. 123,04 x 20,54 x 5,82 m.

Efter ombyggnad 143,80 x 20,54 x 5,82 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4998/ 1728/ 2342.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 14558/ 7196/ 4150.

Maskineri. Två Stork-Werkspoor 9TM410 dieslar.

Effekt. 8825 kW.

Knop 18,5.

Passagerare. 800.

Efter ombyggnad. 1155.

Senare omklassad till. 800.

Hyttplatser. 12.

Bilar. 325.

IMO. 7500451.

1974 09 26. Beställd.

1976 04 09. Kölsträckt.

1976 08 23. Sjösatt.

Levererades 18 december 1976 till I/S Gedser-Travemünde Ruten A/S, A/S Østersøens Færgedrift, Sydfalster Kommune och M. Thorviks Rederi A/S, Gedeser, Danmark.

1976 12 19. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1976 12. Registrerad för Gedser-Travemünde Ruten A/S, Gedser.

1977 03 05. Gick fartyget på grund utanför Gedser och stod fast i ca 12 timmar innan det kom loss för fortsatt färd.

1978 09 04 - 1978 09 14. Utchartrad som trupptransportfartyg åt NATO.

1980 05. Säljs 34% av aktierna till DFDS V/ A/S Boröy, Norge.

1986 05. Säljer DFDS säljer sina aktier till olika intressenter.

1986 01 14. Sista dagen i trafik mellan Gedser - Travemünde.

1986 01 15. Reparerades för maskinskada vid Rickmers Werft, Bremerhaven.

1986 02 17. Såld till Thorsviks Rederi A/S, Oslo, Norge. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau. Omdöpt till VIKING 2.

1986 04. Utchartrad till Sally Line U.K.

1986 04 25. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1988 12. Såld till Johnson Line AB, Nassau, Bahamas. Omdöpt till SALLY SKY. Bareboat-chartrad av Sally Line (UK) Ltd, Ramsgate.

1990 01 19. Ankom Humber Shiprepair, Immingham, England för förlängning med 20,4 meter.

1990 04 10. Åter i trafik mellan Ramsgate - Dunkerque.

1990. Såld till Johnson Line Ab, Nassau, Bahamas Inc. & EffJohn International (Sverige) AB, Nassau, Bahamas.

1991. Såld till Saudi Maritime Holding (Liners) Ltd. & Johnson Line AB, Nassau, Bahamas.

1996 12. Avslutas trafiken mellan Dunkerque - Ramsgate.

1996 12. Upplagd.

1997 02. Omdöpt till EUROTRAVELLER.

1997 03 13. Insatt för Holyman Sally Ferries mellan Oostende - Ramsgate.

1998 11 20. Sista dagen i trafik mellan Oostende - Ramsgate.

1998 11. Upplagd i Dunkerque.

1999. Registrerad för Sally Line Ltd., Nassau, Bahamas. Utchartrad till TransEuropa Shipping Lines, Nassau.

1999 04. Omdöpt till LARKSPUR.

1999 10. Såld till Forsythia Maritime Co. Ltd., Nassau, Bahamas (TransEuropa Shipping Lines).

2000 08 27. Insatt som fraktfärja mellan Oostende - Ramsgate.

2004 07 20. Så medtogs även passagerare från detta datum.

2009 01 24. Gick på grund utanför Ramsgate, kunde komma loss för egen maskin.

2009 08 06. Hölls fartyget kvar i hamn, då man upptäckte säkerhetsproblem ombord.

2009 08 08. Åter i trafik.

2009 09 10. Ankom Arno, Dunkerque med roderproblem.

2009 09 25. Åter i trafik.

2011 08. Överförd till Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol. 

2013 02 17. Upplagd i Oostende på grund av finansiella problem inom Trans Europa Ferries.

2013 12 21. Såld till Oilchart International NV, Antwerpen, Belgien. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2014 01 13. Omdöpt till LARKS.

2014 03 04. Avgick Oostende mot Sluiskil, Holland för varvsöversyn. 

2014 04 08. Ankom Oostende.

2014 05 10. Avgick Oostende mot Igoumenitsa.

2014 05 20. Ankom Igoumenitsa.

2014 07 11. Utchartrad till Egnatia Ferries. Insatt mellan Igoumenitsa - Korfu - Brindisi.

2014 07 27. Fick fartyget maskinhaveri.

2014 08 25. Ankom Drapetsona.

2014 09 01. Registrerad för Velenio Shipping Co Ltd, Athen, Grekland. Satt under Cypernflagg, hemmahamn Limassol. Omdöpt till LUCKY STAR.

2015 06 14. Bogserad till Bijela, Montenegro.

2016 10 05. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S GEDSER.

M/S VIKING 2.

M/S SALLY SKY.

M/S EUROTRAVELLER.

M/S LARKSPUR.

Ombord.

M/S LARKS.

M/S LUCKY STAR.

Tillbaka till GT-Linien.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till Trans Europe Ferries.

© 2016 faktaomfartyg