M/S GEDSER.

Byggd 1963 av Orenstein-Koppel und Lübecker Machinenbau, Lübeck, Tyskland.

Varvsnummer 589.

Dimensioner. 93,20 x 16,21 x 3,98 m.

Efter ombyggnad. 99,36 x16,21 x 3,98 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2494/ 1217/ 700.

Efter ombyggnad. Brt. 3700.

Maskineri. Fyra MWM TRH 345 A, dieslar.

Effekt. 5968 kW.

Knop 19,0.

Efter maskinbyte. Fyra Ulstein Bergen dieslar.

Effekt. 8000 kW.

Knop. 23,5.

Passagerare. 1000.

Efter ombyggnad. 2200.

Hyttplatser. 72.

Bilar. 140.

IMO. 5404407.

Systerfartyg. TRAVEMÜNDE.

1962 10. Kölsträckt för Sundbusserne A/S, Helsingør, Danmark.

1963 02 27. Döpt, men på grund av isproblem så kunde man inte sjösätta fartyget.

1963 03 07. Sjösatt.

Levererades 29 maj 1963 till Moltzau Line A/S, Gedser, Danmark

1963 05 31. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1968 03 08 - 1968 03 27. Utchartrad till Mols Linien för trafik mellan Sjællands Odde - Ebeltoft.

1968 03 27. Omdöpt till FALSTER. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1968 05. Upplagd.

1968 06 06. Såld till Juelsminde-Kalundborg Linien A/S, Kalundborg, Danmark. Omdöpt till MILLE.

1968 06 20. Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg.

1969 01 - 1969 02. Utchartrad till Grenaa-Hundested Linien A/S. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1969 03. Utchartrad till Lion Ferry, Halmstad, Insatt i trafik mellan Grenå - Varberg under någon veckas tid när ordinarie färjan var på varvsbesök.

1969 12 31. Såld till Jysk Færgefart A/S, Kalundborg, Danmark.

1970 01 01. Fortsatt trafik mellan Juelsminde - Kalundborg.

1970 01 28 - 1970 02 28. Utchartrad till Grenaa-Hundested Linien A/S. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1975 05 - 1975 08. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1975 08 - 1975 10 01. Upplagd.

1975 10. Såld till Nordisk Færgefart A/S, Faaborg, Danmark. Omdöpt till GELTING. Avgick mot varv för anpassning för sin nya trafik.

1975 11 11. Insatt mellan Gelting - Faaborg.

1976 01 - 1976 03 01. Utchartrad till Jydsk Færgefart A/S, Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg.

1976 08 08. Gick fartyget på grund söder om Alsen, Reparerades på Fredericia Værft A/S, Fredericia.

1976 08 30. Åter i trafik.

1980 01 21 - 1980 02 03. Utchartrad till Jydsk Færgefart A/S, Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg.

1981 03 - 1988 03. Utchartrad till Port Authority of Trinidad & Tobago, Port of Spain. Insatt mellan Port of Spain - Tobago. Skulle få namnet CRUCEROS ISLAND, men namnet blev aldrig registrerat.

1988 03 22. Såld till Consolidada de Ferry Ca, Caracas, Venezuela, Omdöpt till SANTA RITA. Insatt mellan Puerto La Cruz - Punta de Piedras.

1994. Såld till Etna Shipping Co, (Empress Cruise Line) Kingstown, St Vincent & Grenadin. Omdöpt till IMPERIAL EMPRESS.

1994. Avgick Venezuela mot Tampa.

1994 07 06. Ankom Tampa.

1994. Ombyggd i St Petersburg, USA.

1997. Gick rederiet i konkurs. Fartyget blev arresterat i St Petersburg, Florida.

1998 10. Efter det att betalning inkommit, så fortsatte arbetet med ombyggnaden.

1999 10 12. Arresterat i St Petersburg, Florida.

2002. Upphuggen.

M/S GEDSER.

 

M/S FALSTER.

M/S MILLE.

M/S GELTING.

M/S SANTA RITA.

M/S IMPERIAL EMPRESS.

Tillbaka till GT-Linien.

Tillbaka till Mols Linien.

Tillbaka till JKL.

Tillbaka till Grenaa-Hundested Linien.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Nordisk Færgefart A/S.

Tillbaka till Trinidad & Tobago.

Tillbaka till Conferrys.

© 2014 faktaomfartyg.