M/S FREEPORT.

Byggd 1968 av Orenstein-Koppel und Lübecker Machinenbau, Lübeck, Väst-Tyskland.

Varvsnummer. 658.

Dimensioner. 134,45 x 21,87 x 5,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 10448/ 6092/ 2337.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 11979/ 4005/ 2337.

Maskineri. Två Pielstick Ottensener Eisenwerk 16PC2V-400 dieslar.

Effekt. 11768 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 812.

Senare omklassad till. 1400.

Hyttplatser. 690.

Efter ombyggnad 812.

Bilar. 170.

Efter ombyggnad. 220.

Efter ombyggnad, lastmeter 600.

KM RN. 11370.

IMO. 6815158.

1967 07 20. Beställd.

1967 10 26. Kölsträckt.

1968 04 20. Sjösatt.

1968 11 16. Provturer.

Levererades 22 november 1968 till Miami Terminal Transport Co (Freeport Cruise Line) Inc, Monrovia, Liberia.

1968 12 05. Ankom Miami.

1968 12 07. Insatt mellan Miami - Freeport.

1968 12. Omdöpt till FREEPORT I.

1973 04. Såld till Oy Birka Line Ab, Mariehamn, Finland.

1973 05 16. Omdöpt till FREEPORT. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1973 10 01. Anmäld såld till Rederi Ab Svea, Stockholm för övertagande i januari 1974.

1974 01 06. Såld till p/r Svea Star, Helsingborg (Stockholms Rederi Ab Svea 63 %, A Johansson & Co Handels Ab 2 %, Ab Andromeda 5 %, Ab Aquila 4 %, Ab Zeus 1 %, Andersson & Lundqvist Ab 3 %, Rederi Ab Amphion 14 %, G & L Beijer Ab 2 %, Simsonship Ab 3 %, Emanuel Högberg 2 %, John Hain 1 %).

1974 01 14. Övertogs vid Öresundsvarvet Ab, Landskrona där fartyget byggs om med bland annat med bogport/ramp. Omdöpt till Svea Star.

1974 03 07. Insatt för Trave Line mellan Helsingborg - Tuborg (Köpenhamn) - Travemünde. Fartyget var då Sveriges största bil och passagerarfartyg, Tyvärr också en bränsle slukare för samma år höjdes bunker priserna rejält.

1976 10 11. Sista dagen i trafik.

1976 11. Såld till Bremer Schiffahrts GmbH & Co. KG, Bremen, Tyskland. Insatt mellan Portland, USA - Yarmouth, Kanada under sommaren, Under resten av året, kryssningar från Miami.

1981 03. Omdöpt till CARIBE BREMEN. Överförd till Panama flagg.

1981 10 07. Såld till Scandinavian World Cruises Inc, Nassau, Bahamas.

1981 10 16. Övertagen i Boston, USA, Omdöpt till SCANDINAVIAN SUN.

1981 10 17. Avgick Boston mot Hamburg för uppfräschning.

1982 01 27. Avgick Hamburg mot Miami efter ombyggnad.

1982 02 20. Insatt i kryssningstrafik mellan Miami - Freeport.

1985 07 01. Utchartrad till SeaEscape Cruises Ltd, Nassau, Bahamas.

1988 07 01. Såld till SeaEscape Cruises Ltd, Nassau, Bahamas med köp option.

1992. Såld till Belle Meade Shipping, Monrovia, Liberia. Omdöpt till BALANGA QUEEN. Insatt för Corona Line mellan Karlskrona - Gdynia.

1994 05 28 - 1994 12 09. Utchartrad till Hansatee, Tallinn, Estland (Tallink). Överförd till det Estniska skeppsregistret, hemmahamn Tallinn. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors - Tallinn - Travemünde.

1994 12 09. Överförd till Bahama flagg.

1994 12 14. Avgick Travemünde mot Karibien.

1994 12. Såld till Discovery Dawn LP, Panama, (Discovery Cruise Line). Omdöpt till DISCOVERY SUN. Insatt på kryssningstrafik i Karibien.

1994 12 21. Kolliderade med ett fraktfartyg i Miami. Fick uppsöka varv för reparation.

1995 01. Insatt i kryssningstrafik mellan Miami - Bahamas som Casino fartyg.

2000 12. Registrerad för Discovery Sun Partnership, Nassau, Bahamas.

2011 09 06. Avslutad trafik.

2011 09. Såld till upphuggning.

2011 11 05. Ankom Durban för bunkring.

2012 02 25. Ankom Chittagong Roads, Bangladesh för upphuggning.

2012 02 29. Kördes fartyget upp på stranden.

 

M/S FREEPORT.

M/S FREEPORT I.

M/S FREEPORT.

M/S SVEA STAR.

Inredningsbild.

M/S CARIBE.

M/S SCANDINAVIAN SUN.

M/S BALANGA QUEEN.

M/S DISCOVERY SUN.

Tillbaka till Ålandslinjen.

Tillbaka till Trave Line.

Tillbaka till SeaEscape.

Tillbaka till Corona Line.

Tillbaka till Tallink.

© 2011 faktaomfartyg.