M/S FINNHAWK.

Byggd 1980 av Oskarshamns Varv Ab, Oskarshamn.

Varvsnummer 429.

Dimensioner. 192,59 x 27,03 x 8,40 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 13341/ 5457/ 18541.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 33163/ 17966/ 10600.

Maskineri. Två Cegielski-Sulzer 6RND 68M dieslar.

Effekt. 15888 kW.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 250.

Hyttplatser 12.

Efter ombyggnad. 214.

Trailers. 226.

Lastmeter 3450.

KM RN. 12802.

IMO. 7822861.

Systerfartyg. FINNROSE.

1980 06 27. Under byggnation så vart fartyget utleasad till Merivienti Oy, Helsingfors på 5 år med köpoption

1980 08 13. Sjösatt.

Levererades 12 december 1980 till Ab Skärhamns Oljetransporter (OT-Gruppen), Skärhamn.

1980 12. Insatt för Atlantic Cargo.

1981 12 30. Såld till Merivienti Oy, Helsingfors, Finland. (Enso-Gutzeit Oy).

1985 08 27. Såld till South Atlantic Cargo Shipping Co Ltd, Nassau, Bahamas. (Oy Finnlines Ltd).

1989 10 21. Såld to Windspoint Shipping Co Ltd, Gibraltar (Rederi AB Nordö-Link, Malmö).

1989 12 01. Ankom fartyget Polish Marin Yard, Gdynia, Polen för ombyggnad till sin nya trafik som innebar bla ombyggnad i fören så att järnvägsvagnar kan lastas/lossa och mer passagerarutrymmen. Det fanns även planer att bygga om fartyget till kryssningsfärja.

1990 04 06. Såld till Rederi Ab Nordö-Link, Malmö.

1990 05 06. Återlevererad från varvet i Polen. Omdöpt till MALMÖ LINK.

1990 05. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

2007 04 26. Såld till Channel Ferries, Ltd, London, England, för leverans tredje kvartalet 2007.

2007 07 24. Sista dagen i trafik mellan Malmö - Travemünde.

2007 07 24. Avgick Malmö mot Liverpool.

2007 07 28. Ankom Cammel Lairds, Birkenhead för ombyggnad.

2007 08. Omdöpt till ROPAX 1.

2007 09. Registrerad för Channel Ferries, Ltd, London, England.

2008 01 11. Avgick Liverpool mot Tunisien.

2008 01. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Rades - Genua/ Marseille. 

2008 05. Registrerad för Ropax 1 KS, London, England.

2008 11. Varvsöversyn i Gibraltar.

2008 11. Utchartrad till ERSAL (European Red Sea Africa Line).

2008 12 13. På väg in till hamnen i Algeciras så kolliderade fartyget emot en oljeleverantör och fick ett hål i skrovet.

2009 03. Åter i trafik.

2009 04. Ankom Grekland.

2009 06. Upplagd i Perama.

2009 10. Utchartrad till Adriatic Lines. Insatt mellan Corinth - Ravenna.

2010 06 07. Avslutad trafik. Upplagd i Corinth.

2010 12 07 - 2010 12 20. Utchartrad till NEL Lines. Insatt mellan Corinth - Ancona.

2010 12 20. Upplagd i Corinth.

2011 02. Utchartrad till NEL Lines. Insatt mellan Corinth - Ancona.

2011 05. Omdöpt till AQUA HERCULES.

2011 11 30. Insatt mellan Igoumenitsa - Bari.

2012 07 14. Upplagd i Igoumenitsa.

2012 10. Avgick mot Perama.

2012 10 30. Avgick Perama mot Mersin.

2012 11. Utchartrad till Salem Al Makrania Cargo Co, Dubai. Insatt mellan Mersin - Damietta.

2013 07 10. Beslagtaget i Iskenderun på grund av obetalda räkningar. Upplagd.

2021 03 28. Slet sig och gick på grund i hårt väder. Fartyget har varit övergivet i många år

M/S FINNHAWK.

Ritningsförslag på ombyggnad till kryssningsfärja.

M/S MALMÖ LINK.

M/S MALMÖ LINK.

M/S ROPAX 1.

M/S AQUA HERCULES. 

Tillbaka till OT Rederiet.

Tillbaka till Atlanticargo.

Tillbaka till Nordö-Link.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till Adriatic Lines.

Tillbaka till NEL Lines.

© 2021 faktaomfartyg.