S/S FINLAND.

Byggd 1876 av W, Chricton-Vulcans Varv, Åbo, Finland.

Varvsnummer. 83.

Dimensioner. 50,79 x 7,80 x 3,67 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 611/ 442/ 360.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 250 ihk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 600 ihk.

Knop. ?.

Passagerare. 70.

Hyttplatser. 70.

Svenskt RN. 3471.

IDno. 3003471.

1897 04 24. Sjösatt.

Levererades 29 maj 1876 till Ångfartygs AB Finland, Åbo, Finland. 

1876 06. Insatt på finsk kustfart, samt mellan Stockholm - Åbo - Helsingfors - S:t Petersburg.

1885 11 07. Registrerad för Ångfartygs Ab Turku, Åbo, Finland.

1893 01 14. Såld till Finska Ångfartygs AB (FÅA), Helsingfors, Finland.

1895. Ombyggd och moderniserad. 

1898 12 09. Såld till Söderhamns Ångfartygs AB (Schöning & Ohlsson), Söderhamn. Omdöpt till NYA SÖDERHAMN.

1898. Insatt mellan Stockholm - Söderhamn - Sundsvall - Luleå.

1902. Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska verkstad, Stockholm med bland annat nytt maskiner. 

1909 05 12. Såld till Ångfartygs AB Nya Söderhamn.

1910 04 25. Överlåten till Umeå Nya Ångfartygs AB, Umeå. Omdöpt till NYA WESTERBOTTEN. Insatt mellan Stockholm - Skellefteå.

1912 02 01. Såld till Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm.

1912 - 1933. Insatt mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar - Malmö - Landskrona - Helsingborg.

1920. Ombyggd på varv i Kiel, Tyskland.

1920 05 20. Omdöpt till BORGHOLM.

1934 04 03. Omdöpt till VESTERBOTTEN.

1934 - 1939. Insatt mellan Stockholm - Härnösand - Holmsund - Umeå.

1940 09 26 - 1946 03. Rekvirerad av Marinen och ändrad till logementsfartyg med beteckningen H 78.

1946 03 06. Återlämnades till Svea.

1946 09 02. Såld till Cia Cerro Pando de Nav. S A , Panama. Omdöpt till SAN BASILIO.  

1946 12 01. Avgick Stockholm.

1946 12 05. Gick på grund i Drogden rännan utanför Köpenhamn. 

1947 02. Sprang läck i isen i Kattegatt. 

1947 02 06. Ankom Göteborg och lades upp.

1948 05 18. Såld på exekutiv auktion för 32,000 kr till Disponent E Jönner, Göteborg. Planer fanns för ombyggnad till flytande teater och skulle förtöjas vid Strandvägen i Stockholm. 

1951 05. Såld till British Iron & Steel Co, London för upphuggning.

1951 05. Ankom C W Dorkin & Co Ltd, Gateshead-on-Tyne för upphuggning.

S/S FINLAND.

S/S NYA WESTERBOTTEN.

S/S BORGHOLM.

S/S VESTERBOTTEN.

Tillbaka till FÅA,

Tillbaka till rederi Ab Svea.

© 2016 faktaomfartyg.