M/S FERRY ATSUTA.

Byggd 1972 av Hayashikane Sb. & Eng. Co. Ltd. Shimonoseki, Japan.

Varvsnummer. 1165. 

Dimensioner. 140,82 x 22,86 x 5,70 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 9562/ 2555/ 2931.

Maskineri. Två MAN-Mitsubishi 18V40/54 dieslar.

Effekt. 14920 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 1050.

Efter ombyggnad. 1400.

Hyttplatser. 750.

Efter ombyggnad. 870.

Bilar. 500.

Lastmeter. 650.

IMO. 7225362.

Levererades 19 juli 1972 till Meimon Car Ferry K.K, Nagoya, Japan.

1972. Insatt mellan Osaka - Moji.

1978. Såld till Keihan Rentan Kogyo, Kitaki, Japan.

1979. Såld till Minoan Lines, Heraklion, Grekland. Omdöpt till EL GRECO.

1979. Ombyggd vid Perama varvet.

1981 05. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Korfu - Ancona.

1996. Insatt mellan Thessaloniki - Skiathos - Syros - Naxos - Santorini - Heraklion.

2002 05 16. Såld till ett investeringsföretag i Luxemburg (Med Italienska ägarintressen).

2002 06. Insatt för Maritime Way (My Way) mellan Brindisi - Korfu - Igoumenitsa, Brindisi - Cefalonia, Brindisi - Patrasso.

2002 06 10. Såld till Greco One Maritime Ltd, Cypern.

2003 09 03. Upplagd i Eleusis Bay, Grekland.

2004 01 29. Såld till Med European Seaways, Panama. 

2004 02 01. Omdöpt till CAPTAIN ZAMAN

2004 02 04. Avgick Pireus.

2004 06 19 - 2004 09 25. Insatt för Mes Line mellan Brindisi - Cesme.

2005 06 18 - 2005 09 10. Insatt för Mes Line mellan Brindisi - Cesme.

2006 06 17 - 2006 09 16. Insatt för Mes Line mellan Brindisi - Cesme.

2007 06 - 2007 09. Utchartrad till CML Ferries/ Maghreb Lines, Algeriet. Insatt mellan Alger - Barcelona/ Marseille.

2007 09 24 - 2007 10 03. Vart fartyget stoppat i Marseille på grund av delar av säkerheten uppfylldes ej.

2007 10. Ankom Istanbul för vidare uppläggning.

2008 02. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till ZAMAN. Satt under Panamaflagg.

2008 03 21. Ankom Alang, Indien.

M/S FERRY ATSUTA.

M/S EL GRECO.

Ombord

M/S CAPTAIN ZAMAN.

Tillbaka till Minoan Lines.

Tillbaka till Maritime Way.

© 2015 faktaomfartyg.