S/S FEHMARN.

Byggd 1927 av Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg, Tyskland.

Varvsnummer. 281.

Dimensioner. 38,34 x 8,23 x 2,80 m.

Efter ombyggnad. 53,54 x 8,23 x 2,64 m.

Brt/ Dwt. 338/ 213.

Maskineri. Ångmaskineri.

Efter maskinbyte. Två MaK dieslar.

Effekt. 450 kW.

Knop. 10,0.

1927 09 12. Sjösatt. 

Levererades 10 november 1927 till Kreis Oldenburger Eisenbahn Gesellschaft AG, Oldenburg, Holstein, Tyskland.

1928. Insatt mellan Lütjenbrode - Orth, Fehmarn.

1941. Registrerad för Deutsche Reichsbahngesellschaft, Hamburg.

1949. Registrerad för Deutsche Bundesbahn Betriebswerk Heiligenhafen, Fehmarnsund.

1951. Förlängd, samt ångmaskineriet byttes ut.

1951 09 18. Åter i trafik efter ombyggnad.

1963 04 30. Lades trafiken ner och fartyget blir upplagt i Puttgarden.

1964. Övertagen av Bundesbahnbetriebswerk Puttgarden, Tyskland. 

1965 12. Såld till Nicola Assenso, Neapel, Italien. Omdöpt till PELORITANO

1966. Efter iordningställts vid HDW, Kiel, Bogserades av FAIRPLAY II ner till Neapel. (en resa som tog fyra veckor).

1966. Ombyggd i Neapel.

1967. Såld till Soc. Autotraghetti S.p.A., Messina, Italien.

1967. Insatt i trafik över Messina sundet.

1974. Såld till Benito Buono, Ischia, Italien. Insatt mellan Pozzuoli - Ischia.

1978 07 - 1978 08. Utchartrad till NAV.AR.MA., Cagliari, Italien. Insatt mellan Piombino - Portoferraio.

1981. Såld till Nicola Assenso, Ventotene, Italien. Insatt mellan Pozzuoli - Procida.

1990. Såld till  Procida Lines, Italien. Insatt mellan Pozzuoli - Procida.

1992. Såld till Procida Lines S.a.S. di Scotto di Ciccariello Gennaro, Neapel, Italien.

2010 06 22. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S PELORITANO.

Tillbaka till Deutsche Bundesbahn.

Tillbaka till NAVARMA.

© 2015 faktaomfartyg.