M/S FÄRJA 61/243.

Byggd 1959 av Åsiverken Ab, Åmål.

Varvsnummer. 49.

Dimensioner. 32,13 x 8,03 x 3,93 m.

Efter ombyggnad. 36,80 x 8,03 x ? m.

GT/ NT. 168/ 59.

Maskineri. Fyra Volvo Penta MD 96b motorer.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Fyra Volvo Penta MD 100 motorer.

Effekt. 353 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 140.

Efter ombyggnad. 66.

Bilar. 10.

Efter ombyggnad. 18.

KM RN. 10965.

IMO. 8951724.

Levererades 1959 till Kungliga Våg och Vattenbyggnadstyrelsen, Stockholm. 

1959. Insatt mellan Svanesund - Kolhättan.

1960. Insatt mellan Alvik - Fillan (Alnö).

1964. Insatt mellan Sanna - Strinningen.

1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.

1978. Reservfärja.

1988. Omdöpt till FRIDA II.

1998 01. Såld till Bert Carlsson, Färjestaden.

1998. Såld till Bror Holding Ab, Norrtälje. (AB Grund­stenen 78829, Kjell Karlsson, Norrtälje) för 450 000 kr.

1999 07 27. Överförd till Bror Husell, Kumlinge, Åland.

2000 06 06. Såld till Ansgar Ab, Kumlinge, Åland. 

2000 06. Insatt för Ålandstrafiken mellan Kumlinge - Enklinge - Bärö.

2004 06 01. Utchartrad till Ålands Landskapsregering, Mariehamn, Åland.

2006. Ombyggd med ny kommandobrygga.

2013. Insatt mellan Asterholma - Lappo - Torsholma.

2020 06. Såld till Amfimarin Ab, Saltsjö-Duvnäs. Omdöpt till BLINCKA. Hemmahamn Nacka.

2025 04 29. Såld till Ressel Rederi Ab, Österhaninge. Avgick Gustavsberg mot Rindövarvet för ommålning

2025 05. Omdöpt till NJORD.

 

M/S FRIDA II.

M/S BLINCKA.

Tillbaka till vägfärjor.

Tillbaka till Ålandstrafiken.

Tillbaka till Ressel Rederi Ab.

© 2025 faktaomfartyg.