M/S FÄRJA 61/226.

Byggd 1958 av Ab Åsi-Verken, Åmål.

Varvsnummer 44.

Dimensioner. 27,99 x 8,12 x 1,80 m.

Efter ombyggnad. 28,10 x 8,14 x 3,00 m.

Brt/ Nrt. 119/ 52.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt.103/ 31.

Maskineri. Tre Volvo Penta dieslar.

Effekt. 265 kW.

Knop.?.

Efter maskinbyte. Tre Volvo Penta MD 100 A dieslar.

Effekt. 300 hk.

Knop. 7,5.

Passagerare. 150.

Bilar. 12.

KM RN. 10960.

IMO. 8968117.

Systerfartyg. FÄRJA 61/191. FÄRJA 61/195. FÄRJA 61/196. FÄRJA 61/197. FÄRJA 61/205. FÄRJA 61/209. FÄRJA 61/211. FÄRJA 61/214. FÄRJA 61/215. FÄRJA 61/216. FÄRJA 61/219. FÄRJA 61/221. FÄRJA 61/227. FÄRJA 61/228.

Levererades 7 juni 1958 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.

1958 06. Insatt mellan Blidö - Yxlan.

1966. Reservfärja.

1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk.

1969 06. Insatt mellan Hornökrången - Svartnoranäset. 

1978. Reservfärja för leden Strömnäs - Svanö.

1982 10. Såld till p/r K-E Nordgren, Örnsköldsvik. Omdöpt till NOLA

1984. Såld till Kurt Ulrik Edstrand, Noraström.

1987. Såld till Ramsta Sjötransporter AB, Noraström.

1997. Såld till Mälarsund Marinkonsult AB, Strängnäs.

2000. Såld till Sjötransporter K Lindberg AB, Ingmarsö.

2000 12. Såld till Rindö Skärgårdstransporter. Omdöpt till DUGA.

2003 03 31. Såld till Progress/ Sjösmeden, Lidingö.

2003 11 06. Såld till L Svensson, Lidingö (Sjösmeden Ab, Lidingö).

2004 05 10. Såld till Airborne Holding Ltd, Gibraltar.

2005 07 06. Såld till DetFårDuga i Vaxholm Ab, Vaxholm.

2005 11. Såld till Lars Bo Nielsen, Risskov, Danmark.

2008 01. Överförd till Danska skeppsregistret. Omdöpt till HALVGRIM. Hemmahamn Århus.

2009 10 04. Såld till Dansk Offshore transport Aps, Egaa, Danmark. 

2021 06. Ankom Fornæs Aps, Grenå, Danmark för upphuggning.

M/S FÄRJA 61/226. 

M/S DUGA.

Tillbaka till vägverket.

© 2021 faktaomfartyg.