M/S FÄRJA 61/218.

Byggd 1960 av Waplans Mekaniska Verkstads AB, Vaplan, Nälden.

Varvsnummer. 11.

Dimensioner. 28,00 x 7,01 x 2,07 m.

Efter förlängning. 42,00 x 7,45 x 2,07 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 130/ 62.

Maskineri. Två Scania dieslar.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. Tre Scania dieslar.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Fyra Scania DS9 dieslar.

Effekt. 536 kW.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. Passagerare. 60.

Efter ombyggnad. Bilar. 16.

KM RN. 11002.

Levererades 1960 till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.

1960.  Monterad vid Ytterån, och vid leveransturen från Ytterån till Sannsundet går en topplockspackning till en av maskinerna sönder så man får vända tillbaka för reparation. 

1960. Insatt på Sannsundsleden, men vid premiärturen och färjan lastas så upptäcker man att den står fast på botten. Konstruktören har ritat färjan för djupgående och man blir tvungna att bygga om färjelägena innan man kan köra med full last.

1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.

1967 09. Ombyggd av Luleå varv. Förlängd med 10 meter.

1967. Insatt mellan Norderön - Håkansta.

19??. Nytt maskineri installeras.

1991. Renoverad vid Härke Slip, samt byte av maskineri.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand. Omdöpt till SKADE.

1996 01 01. Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.

1999. Upplagd vid Härke slip och satt till försäljning.

2005 06 22. Såld till Birger Eliasson, Vaxholm (Mörsil).

2005 10 15. Slet sig färjan i hårt väder i Storsjön, men man lyckades göra fast färjan.

2006 07 14. Såld till Skepparkransen Ab, Östersund.

M/S SKADE.

Tillbaka till vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.