M/S FALCKENSTEIN.

Byggd 1960 av Krögerwerft GmbH, Rendsburg, Tyskland.

Varvsnummer. 1170.

Dimensioner. 33,56 x 6,51 x 1,25 m.

Maskineri. En 6-cyl, MaK diesel.

Effekt. 147 kW.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Volvo-Penta. 

Effekt. 270 kW.

Passagerare. 317.

KM RN. 12693.

IMO. 5112195.

Systerfartyg. MÖLTENORT. BELLEVUE. LABOE.

1960 06 10. Sjösatt.

Levererades 15 juli 1960 till Kieler Verkehrs AG, Kiel, Tyskland.

1960 07. Insatt i trafik runt Kielfjorden.

1980 01. Såld till p/r Bengt I. Kristensson, Rönnäng. Omdöpt till ALMÖN

1980 01 19 - 1980 07 01.Utchartrad till Statens Vägverk. Insatt mellan Almön - Stenungsund (efter det att Tjörnbron hade blivit påkörd).

1980 07 01 - 1981 11 09. Utchartrad till Stenungsund/ Tjörns kommun för trafik mellan Almön - Stenungsund.

1981 11 09. Upplagd.

1982 06. Utchartrad till Bertil Lindkvist, Säffle. Omdöpt till VINGASOL

1982 06. Insatt för W.T.S. Wermlands Touring Service Ab, Arvika mellan Arvika - Säffle/ Säffle - Läckö/ Säffle - Åmål.

1982 08. Såld till Bertil Lindkvist, Säffle. Insatt för W.T.S. Wermlands Touring Service Ab, Arvika mellan Arvika - Säffle

1984 06 - 1984 08. Utchartrad till Ø-Ruten A/S, Langø. Insatt mellan Ebeltoft - Langø.

1984. Upplagd vid Bohus varv.

1987. Såld till Kusttransport Johansson & Lander Ab, Fiskebäckskil. Omdöpt till GULLMARSFJORD.

1987. Ombyggd vid Nimar, Nya varvet, Göteborg med bland annat nytt maskineri.

1988. Registrerad för Scandinavian Flag Ab, Fiskebäckskil.

1993 03 17. Såld till Reederei Ostsee-Tour, Saßnitz, Tyskland. Omdöpt till MARCO POLO.

1993. Insatt på dagsturer från Sassnitz.

2013. Såld till Marco Polo Croisere a Bordeaux, Frankrike.

M/S FALCKENSTEIN.

M/S MARCO POLO.

Tillbaka till Kieler Verkehrs.

Tillbaka till vägverket.

© 2021 faktaomfartyg.