M/S EXCELSIOR.

Byggd 1999 av Nuovi Cantieri Apunia, Marina di Carrara, Italien.

Färdigställd av Fincantieri Sestri Cantieri Navale, Genua, Italien.

Varvsnummer. 1209.

Dimensioner. 201,20 x 26,80 x 6,65 m.

GT/ DWT. 39739/ 7300.

Maskineri. Fyra Sulzer-Wärtsilä 8L46A dieslar.

Effekt. 28960 kW.

Knop. 24,0.

Passagerare. 2000.

Hyttplatser. 1415.

Bilar. 800.

Lastmeter. 2250.

IMO. 9184419.

Systerfartyg. EXCELLENT.

1997 06 27. Kölsträckt.

1999 01 17. Sjösatt.

Levererades 7 maj 1999 till Grandi Navi Veloci SpA, Genua, Italien. Hemmahamn Palermo.

1999 05. Insatt mellan Genua - Porto Torres.

1999 09. Insatt mellan Genua - Palermo.

2000 06 22 - 2000 09 16. Insatt mellan Genua - Olbia.

2000 09 17. Insatt mellan Genua - Palermo.

2003 10 03. Insatt mellan Palermo - Civitavecchia.

2011 03 - 2011 07. Utchartrad till Italienska myndigheter för transport av flyktingar från Libyien.

2011 03 29. Avgick Palermo mot Lampedusa.

2011 03 30. Avgick Lampedusa mot Taranto med 1700 flyktingar.

2011 04 01. Avgick Taranto  mot Lampedusa.

2011 04 03. Avgick Lampedusa mot Trapani.

2011 04 05. Avgick Trapani mot Neapel.

2011 04 06. Avgick Neapel mot Lampedusa.

2011 04 12. Avgick Lampedusa mot Catani.

2011 05 24. Avgick Palermo mot Lampedusa.

2011 06 03. Avgick Lampedusa mot Palermo.

2011 06 09. Avgick Palermo mot Lampedusa.

2011 06 12. Avgick Lampedusa mot Taranto och Augusta.

2011 06 17. Ankom Lampedusa från Augusta.

2011 06 19. Avgick Lampedusa mot Palermo och Neapel.

2011 06 21. Avgick Neapel mot Lampedusa.

2011 06 24. Avgick Lampedusa mot Taranto.

2011 06 26. Avgick Lampedusa mot Neapel - Genua.

2011 06 28. Avgick Genua mot Lampedusa.

2011 07 01. Avgick Lampedusa mot Cagliari.

2011 07 04. Ankom Genua.

2011 07 09. Insatt mellan Genua - Barcelona - Tanger Med.

2013 02 03. Avgick Genua mot Marseille.

2013 02 23 - 2014. Utchartrad till SNCM, Frankrike. Insatt mellan Marseile - Tunis.

2014. Insatt i GNV trafik.

2023 11 24. Avgick Palermo mot Genua men fick brand i ett av teknikrummet som ligger i maskinrummet och man var tvungen och stänga av maskineriet så besättningen kunde släcka elden. Fartyget togs in till Neapel.

M/S EXCELSIOR.

Tillbaka till Grandi Navi Veloci.

Tillbaka till SNCM.

© 2023 faktaomfartyg.