M/S ESSINGEN I.

Byggd 1902 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 298.

Dimensioner. 20,90 x 5,34 x 1,81 m.

Efter ombyggnad. 21,28 x 5,64 x 1,80 m.

Brt/ Nrt. 61/ 35.

Brt. 76.

Maskineri. En Motala ångmaskin.

Effekt. 92 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Ford diesel.

Effekt. 73 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Ford 2704 diesel.

Effekt. 121 kW.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. Passagerare. 80.

RN. 5070.

Signal. SGDK.

Systerfartyg. ESSINGEN II.

Levererades 1902 till Essingens Ångslups AB, Stockholm.

1902. Insatt mellan Riddarholmen - Essingen - Nockebyhov.

1907 09 18. Övertagen av Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Omdöpt till ODEN.

1907 09 18. Överlåten till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.

1914 04. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.

1916. Renoverad.

1960 09 17. Såld till Martin Alexandersson, Norrköping. Omdöpt till ÖSTERGYLLEN.

1961. Motoriserad.

1962. Övertagen av Ingeborg Alexandersson, Norrköping.

1969. Utchartrad till Rederi AB Sightseeingbåtar, Norrköping. Insatt mellan Norrköping - Kolmården. Artistnamn KOLMÅRDEN.

1970. Övertagen av Ingeborg Alexanderssons dödsbo, Norrköping.

1974. Såld till Carl-Henrik Malmros, Åmål.

1977. Såld till Berit Eva Margareta Gustafsson, Stockholm. Omdöpt till BEBBAN III.

1980. Såld till Håkan Perback, Stockholm. Omdöpt till ODEN GAMLE

1980. Ombyggd och renoverad.

1983. Såld till HB Bacchi Marin, Stockholm.

1983. Såld till Svensk Furu Form HB, Stockholm.

1986. Rederiet byter namn till Rederi Stockholms Ström Gibel & Leffler HB, Stockholm.

1995. Rederiet byter namn till Rederi Ab Stockholms Ström HB, Stockholm.

M/S ÖSTERGYLLEN.

M/S ODEN GAMLE.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Rederi Ab Kolmården.

© 2014 faktaomfartyg.