M/S ERIC K FERNSTRÖM.

Byggd 1971 av Ab Götaverken Arendal, Göteborg.

Varvsnummer. 851.

Dimensioner. 256,55 x 38,99 x 15,11 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 55555/ 39559/ 101850.

Maskineri. En 9-cyl, Götaverken diesel.

Effekt. 16114 kW.

Knop. 16,0.

RN. 11229.

IMO. 7117474.

Levererades 8 oktober 1971 till Ab A K Fernströms Granitindustrier, Karlshamn.

1976 12. Bareboatchartrad av Broströms Rederi Ab, Göteborg med förköpsrätt.

1977 08 31. Såld till Broströms Rederi Ab, Göteborg. 

1978 02 15. Omdöpt till DALSLAND. Avgick Singapore Roads mot Karlskrona och uppläggning.

1978 11. Satt i trafik igen efter uppläggning.

1979 03 02. Såld till Sevenseas Oil Carriers Inc, Monrovia, Liberia för leverans i november.

1979 11 12. Omdöpt till ATLANTIC BOUNTY.

1982 03. Såld till Navios Commodore Inc, Monrovia, Liberia. Omdöpt till NAVIOS COMMODORE.

1984 10. Såld till Pacific Express Co, Monrovia, Liberia. Omdöpt till PACIFIC EXPRESS.

1984 10 22. Avgick Haugesund efter uppläggning.

1990 02. Såld till Marine Gate Shipping Co, Ltd (Sonmez Denizcilik ve ticaret AS), Istanbul, Turkiet. Omdöpt till PACIFIC E.

1991 11 25. På resa mellan Neapel - Sidi Kerir så fick fartyget explosion i babords sloptank.

1991 11 28. Ankom Valletta där man konstaterade att fartyget hade fått för stora skador på skrovet.

1992 06. Såld till Kalkavanlar Deniz Nakliyat AS, Istanbul, Turkiet.

1992 06 15. Omdöpt till YUKON och avgick Valletta mot Aliaga, Turkiet.

1992 06 23. Ankom Aliga, Turkiet där det höggs upp.

M/S ERIC K FERNSTRÖM.

Ombord.

Tillbaka till Broströms.

© 2021 faktaomfartyg.