M/S ENGLAND.

Byggd 1964 av Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer 369.

Dimensioner. 140,00 x 19,33 x 5,54 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8221/ 4227/ 1451.

Maskineri. Två B&W 1050-VT2BF-110 dieslar.

Effekt. 14000 hk.

Knop 21,0.

Passagerare. 467.

Efter ombyggnad. 566.

Hyttplatser. 467.

Efter ombyggnad. 566.

Bilar 100.

Efter ombyggnad. 120.

IMO. 6403278.

1963 05 09. Kölsträckt.

1963 12 10. Sjösatt.

Levererades 25 maj 1964 till De Førenade Dampskibs-Selskab A/S DFDS, Esbjerg, Danmark. Var det sista fartyget som rederiet betalade kontant vid leverans.

1964 05 25. Avgick Helsingör mot Langelinie, Köpenhamn där det visades upp.

1964 05 27 - 1964 05 30. Gjorde fartyget några uppvisningsturer från Köpenhamn.

1964 05 31. Avgick Köpenhamn mot Harwich.

1964 06 03. Gjorde fartyget en uppvisningstur från Harwich.

1964 06 04. Avgick Harwich mot Esbjerg.

1964 06 11. Insatt mellan Esbjerg - Harwich. Insatt mellan Esbjerg - Harwich fram till juli 1974 med undantag för vissa kryssningar/ annan trafik som följer.

1966 12 07 - 1966 12 12. Låg fartyget vid Kvæsthusbroen, för att fira rederiet 100 årsjubileum.

1967 11 11 - 1968 03 26. Fyra 31 dagars kryssningar mellan Köpenhamn - Kiel - Harwich - Funchal - Trinidad - Barbados - Martinique-  Guadeloupe - St Thomas - St Croix - Puerto Rico - Jamaica - Haiti - Azorerna - Harwich - Cuxhaven - Köpenhamn.

1968 12 21 - 1969 02 24. Två kryssningar mellan Köpenhamn - Funchal - Puerto Rico - St Thomas - St Croix - Martinique - Trinidad - Teneriffa - Lissabon - Köpenhamn.

1969 03 01 - 1969 04 16. Två kryssningar mellan Köpenhamn Funchal - Teneriffa - Dakar - Casablanca - Lissabon - Köpenhamn. 

1969 12 21 - 1970 03 31. Kryssningar Köpenhamn - Västindien.

1970 09 30 - 1970 11 11. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1971 01 04 - 1971 02 11. Ombyggd vid Aalborg Værft. 

1971 02 12 - 1971 03 04. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1971 03 05 - 1971 03 25. Ombyggd Aalborg Værft. 

1971 04 05. Rederiet byter namn till DFDS A/S.

1971 10 01 - 1972 02 19. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1972 10 25 - 1972 12 21. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1973 10 28 - 1973 12 15. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1974. Ombyggd på så viss att några hytter togs bort så fler bilar kunde få plats.

1974 07 06 - 1974 07 08. Sista rundresan mellan Esbjerg - Harwich.

1974 07 09 - 1974 09. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle/ Esbjerg - Torshavn.

1974 10 05 - 1975 05 21. Utchartrad till Det Bergenske D/S, Bergen, Norge. Insatt mellan Bergen - Stavanger - Newcastle.

1975. Under sommaren. Insatt  för Det Bergenske D/S, Bergen, Norge mellan Bergen - Stavanger - Newcastle (Två gånger i veckan), samt för DFDS mellan Esbjerg - Newcastle (En gång i veckan).

1975 - 1982. Avlösningsfartyg på linjen Köpenhamn - Oslo, samt Esbjerg - Harwich.

1976 06 - 1977 09.  Insatt mellan Esbjerg - Newcastle/ Esbjerg - Torshavn.

1977 05 26 - 1977 09 26. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle/ Esbjerg - Torshavn.

1978 02 23 - 1978 05 10. Utchartrad till Stord Verft, Leirvik, Norge. Upplagd som hotellfartyg vid Stord Verft, Leirvik, Norge.

1978 06 01 - 1978 10 27. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle/ Esbjerg - Torshavn.

1979 06 04 - 1979 08 30. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle/ Esbjerg - Torshavn.

1979 11 25. Ankom Esbjerg för uppläggning.

1980 08 30 - 1980 10 04. Utchartrad till ett okänt rederi. Insatt mellan Southampton - Zeebrügge, samt Harwich/ Immingham - Zeebrügge.

1981 - 1982. Insatt under sommarmånaderna mellan Esbjerg/ Oslo - Newcastle. 

1983 03 23. Läggs fartyget upp i Esbjerg och är till salu.

1983 09 08. Avgick Esbjerg mot Frederikshavn Værft A/S, 

1983 09 16. Såld till Cunard S.S Co, London, England.

1983 09 23. Övertagen av Cunard.

1983 09 29. Avgick från Tilbury (London) mot Cape Town. 

1983 11. Insatt mellan Cape Town - Falklandsöarna med byggarbetare och matrial för återuppbyggnad av flygfältet i Port Stanley, Falklandsöarna. Fartyget gjorde 21 resor. 

1985 07 03. Ankommer fartyget Birkenhead, England och läggs upp.

1985 12 06 - 1985 12 27. Tre resor mellan Durban - Mauritius - Reunion.

1986 09. Ankom Århus med Nato trupper.

1986 12. Såld till Start Point Investments S.A Panama. Omdöpt till AMERICA XIII.

1986 12 23. Avgick från Birkenhead med kurs mot Jeddah för att användas som logementfartyg.

1987 09 02. Ankommer fartyget Hellenic Shipyard, Eleusis, Grekland där det läggs upp.

1987. Omdöpt till EMMA.

1988. Omdöpt till EUROPA.

2001 03. Såld till upphuggare i Indien. Satt under St Vincent & Grenadines flagg, hemmahamn Kingstown. Omdöpt till EUROPE.

2001 03 24. Påbörjade M/S KARAPIPERIS 14 bogseringen från Eleusis mot Alang. Bogserades av .

2001 03 30. Passerade Suez kanalen.

2001 05. Sista rapport om fartyget nära Aden, sjönk därefter i Röda Havet under bogseringen.

M/S ENGLAND.

Däcksplan. Ombord.

M/S AMERICA XIII.

M/S EUROPA.

Tillbaka till DFDS.

© 2014 faktaomfartyg.