M/S EMSLAND.

Byggd 1977 av Usuki Shipyard of Usuki Iron Works Ltd, Usuki, Japan.

Varvsnummer. 975.

Dimensioner. 73,84 x 13,62 x 3,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3134/ 940/ 583.

Maskineri. Två 6-cyl, Niigata dieslar.

Effekt. 2940 kW.

Knop 14,0.

Passagerare. 800.

Senare omlassad till 450.

Hyttplatser 20.

Bilar 104.

IMO. 7701914.

1977 02 07. Kölsträckt.

1977 04 30. Sjösatt.

Levererades 3 augusti 1977 till AG Ems & Schiffarts KG, Singapore.

1977 08. Insatt mellan Eemshaven - Esbjerg.

1978. Registrerat för Olt, Hambich & Goth GmbH, Singapore.

1978. Utchartrad till Peter Deilmann, Neustadt. Insatt mellan Neustadt - Rönne.

1978 08 08-1978 12. Utchartrad till Harle Rederi Warrings, Carolinensiel. Insatt mellan Emden - Eemshaven.

1979 05. Utchartrad till Islena de Navegacion S.A. (ISNASA) Algeciras, Spanien.

1979 06 08. Ankom Cadiz.

1979 06 08 - 1979 11 27. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

1979 11 27. Efter avslutad charter, ankom Emden där fartyget läggs upp.

1981. Registrerad för Hambich & Goth GmbH, Singapore.

1983. Registrerad för RRF Ro-Ro Ferry GmbH & Co. KG, Emden, Tyskland.

1984 04. Utchartrad till Emeraude Line. Insatt mellan St. Malo - Jersey - Guernsey.

1984 04. Registrerad för AG "Ems", Emden, Tyskland. Insatt mellan Emden - Borkum.

1985 06 10 - 1985 08 20. Utchartrad till Rederi Ab Ölandsund, Kalmar. Insatt mellan Borgholm - Rönne - Travemünde.

1986 01. Såld till K/S A/S Scandi-Line, Sandefjord, Norge. Omdöpt till BOHUS.

1986 03 17. Insatt mellan Sandefjord - Strömstad.

1989 04. Sista överfart mellan Sandefjord - Strömstad.

1989 04 25. Utchartrad till Saltens D/S A/S, Bodø, Norge. Skulle sättas i trafik mellan Ystad - Rönne, men den trafiken kom aldrig i gång.

1989 05 02. Utchartrad till Weymouth Maritime Service (U.K.) Ltd, Weymouth, England. Omdöpt till ST JULIEN

1989 05. Insatt mellan Weymouth - Alderney - Jersey - Guernsey.

1989 10 17. Avslutad charter och fartyget återlämnas till ägarna.

1989 10. Såld till Bornholms Express Ab, Dalarö. Omdöpt till ÖSTERSJÖN.

1989 10 19. Avgick Weymouth via Ystad - Rönne - Nynäshamn till Stockholm.

1990 05 01. Insatt mellan Ystad - Rönne.

1992 03 17. Såld till Elba Ferries SA, Panama. Omdöpt till JON.

1992 04 14. Omdöpt till ELBA NOVA.

1992 04 14. Insatt mellan Piombino - Portoferraio.

1994 10 15 - 1995 03 10. Utchartrad till Emeraude Lines, Insatt mellan St Malo - Guernsey - Jersey.

1995. Upplagd i La Spezia.

1998 06 10. Såld till Compania Iscomar S.A. Palma de Mallorca, Spanien. Omdöpt till NURA NOVA.

1998. Insatt mellan Alcudia - Ciutadella de Menorca.

2009. Registrerad för Menorquina Maritima SL, Palma De Mallorca, Spanien.

2016 09 11. Ställde man in trafiken.

2016 11. Såld på auktion till Formentera Cargo SL, Playa Blanca, Spanien.

2017 02. Utchartrad till Acciona Trasmediterranea, Spanien. Insatt mellan Alcudia - Ciutadella.

2019 01. Såld till Gestour Srl, Pozzuoli, Italien. Hemmahamn Neapel.

2019 01 07. Sista dagen i trafik mellan Alcudia - Ciutadella.

2019 01 15. Ankom Neapel.

2019 02. Omdöpt till LADY CARMELA.

2019. Insatt mellan Pozzuoli - Ischia.

M/S EMSLAND.

M/S BOHUS.

M/S ST JULIEN.

M/S ÖSTERSJÖN.

M/S ELBA NOVA.

M/S NURA NOVA.

M/S LADY CARMELA.

Tillbaka till AG Ems.

Tillbaka till Emeraude Lines.

Tillbaka till Scandi Line.

Tillbaka till Sardinia Ferries.

Tillbaka till ISCOMAR.

Tillbaka till Acciona.

© 2022 faktaomfartyg.