M/S DUKE OF YORKSHIRE.

Byggd 1974 av Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand, Norge.

Varvsnummer. 221.

Dimensioner. 110,14 x 17,51 x 5,77 m.

Brt/ Dwt. 2793/ 1856.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 7564/ 2270/ 2793.

Maskineri. Fyra 16-cyl, Normo dieslar.

Effekt. 7609 kW.

Knop 14,5.

Passagerare. 50.

Hyttplaster. 50.

Lastmeter. 590.

IMO. 7369118.

1973 05. Kölsträckt med namnet CORD ADELER.

1974 01 26. Sjösatt.

Levererades 6 juni 1974 till A/S Larvik-Frederikshavnferjen, Larvik, Norge.

1974 06 09. Utchartrad till Norfolk Line, Scheveningen, Holland.

1974 06 11. Insatt mellan Scheveningen - Middlesborough

1975 10 14. Överförd till Holländska skeppsregistret.

1975 11 15. Såld till Unilever Norfolk Line, Scheveningen, Holland.

1976 06 28. Under färd från Teesport till Esbjerg får fartyget maskinrumsbrand, Bogseras in mot Rotterdam.

1976 06 30. Ankommer Rotterdam, där reparationer tar ca 7 veckor.

1977 01. Utchartrad till P&O Normandy Ferries för två veckor, Insatt mellan Dover - Boulogne.

1977 01. Utchartrad till ett okänt rederi, Insatt mellan Sherness - Västafrika.

1978 03. Såld till CN Marine, Halifax, Kanada. Avgår från Rotterdam mot St John för ombyggnad vid Newfoundland Dockyard.

1978 03. Omdöpt till MARINE EVANGELINE. Registrerad för Royal Lease, Ltd, Yarmouth, Kanada.

1978 04. Insatt mellan Yarmouth - Portland.

1983 03 30. Insatt mellan Yarmouth - Bar Harbour.

1985 12 08. Avgår North Sydney mot Dieppe.

1985 12 23. Ankom Dieppe.

1986. Registrerad för CN Marine Inc, Yarmouth, Kanada.

1986. Registrerad för Marine Atlantic Dieppe, Frankrike.

1986 01 24 - 1986 04 24. Utchartrad till Dieppe Ferries (SNCF) för trafik mellan Dieppe - Newhaven.

1986 04 24 - 1986 04 29. Upplagd i Dunkerque.

1986 05 02. Utchartrad till RoRo Ferries, Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1986 12. Utchartrad till Dieppe Ferries (SNCF) för trafik mellan Dieppe - Newhaven.

1988 09 22. Ankom St John, Newfoundland och blir upplagd.

1989. Insatt i Marine Atlantic trafik.

1992. Utchartrad till Opale Ferries, Boulogne, Frankrike. Insatt mellan Boulogne - Folkestone.

1993 07 04. Går Opale Ferries i konkurs.

1993 07 04. Utchartrad till Meridian Ferries, Folkestone, England. Omdöpt till SPIRIT OF BOULOGNE. Överförd till Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

1993 07 04. Insatt mellan Folkestone - Boulogne. 

1994 07 05. Går fartyget på grund i närheten av Boulogne.

1995 03 15. Går Meridian Ferries i konkurs. Upplagd i Boulogne.

1995. Återtar Marine Atlantic fartyget, Läggs upp i Dover. Omdöpt till MARINE EVANGELINE.

1995 06 21. Utchartrad till Sealink Stena Line, Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1995 10 13. Insatt mellan Stranraer - Belfast.

1996 04 02. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1996 10. Avslutat charter, Upplagd i Southampton.

1997 10. Utchartrad till Hansatee Oy, Tallinn, Estland.

1997 10 31. Insatt i Tallink trafik mellan Kapellskär - Paldiski.

1998 08. Såld till Hansatee Oy, Tallinn, Estland. Omdöpt till KAPELLA.

1998 12. Får fartyget maskinbrand straxt innan hon ankommer Kapellskär.

1999 01. Åter i trafik.

2004 03. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors.

2006 03. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2007 01. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors.

2007 04 - 2008 10 01. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2008 10. Upplagd i Paljassaare (Lahesuu), Tallinn.

2010 06 05 - 2010 09 01. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2010 10 31 - 2011. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2011. Upplagd i Tallinn.

2011 06 21 - 2011 08 31. Insatt mellan Åbo - Kapellskär.

2011 10 17 - 2011 10 28. Utchartrad till Rederi Ab Lillgaard, Åland. Insatt mellan Långnäs - Nådendal.

2011 10 29. Upplagd i Tallinn.

2012 08 03. Såld till Kapella Shipping Ltd, Panama. Omdöpt till ULS FERRY 1.

2012 09. Insatt för ULS Global mellan Sillamäe - Ust-Luga.

2015 08. Upplagd i Sillamäe.

2016 09 15. Flyttad från Sillamäe till Bekkeri, Tallinn.

M/S DUKE OF YORKSHIRE.

 

M/S MARINE EVANGELINE.

 

M/S SPIRIT OF BOULOGNE.

 

M/S MARINE EVANGELINE.

 

M/S KAPELLA.

M/S ULS FERRY 1.

Tillbaka till Larvik-Frederikshavnferjen.

Tillbaka till Norfolk Line.

Tillbaka till P&O Normandy.

Tillbaka till Marine Atlantic.

Tillbaka till SNCF.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till St Peter Line.

© 2016 faktaomfartyg.