S/S DUKE OF ARGYLL.

Byggd 1956 av Harland & Wolff, Belfast, Nordirland.

Varvsnummer. 1541.

Dimensioner. 114,64 x 17,48 x 4,52.

Brt/ Dwt. 4943/ 1017.

Maskineri. Fyra Pametrada ångturbiner.

Effekt. 7,723 kW.

Knop. 21,0.

Passagerare. 1100.

Hyttplatser. 561.

Efter ombyggnad. Bilar. 110.

IMO. 5094460.

1956 01 12. Sjösatt.

Levererades i september 1956 till British Transport Commission, London Midland Region, England.

1956 09. Insatt mellan Heysham - Belfast som passagerarfärja.

1970 01 28. Återlevererad efter ombyggnad till bilfärja.

1975 04 06. Sista dagen i trafik mellan Heysham - Belfast.

1975 06. Reservfärja för linjen mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1975 09. Upplagd i Barrow.

1975 10 13. Såld till A.G. Yannoulatos (Registerad för Cynthia Nav. Ltd., Limassol, Cypern). Omdöpt till NEPTUNIA.

1975 10 19. Avgick Barrow mot Pireus.

1975 10 31. Ankom Pireus.

1976 06. Insatt för Libra Maritime mellan Brindisi - Patras - Korint Kanalen - Pireus.

1977. Ombyggd vid Chalkis Shipyard.

1979. Insatt mellan Ancona - Pireus - Limassol - Haifa.

1982 10 15 - 1983. Upplagd i Chalkis.

1984. Utchartrad och används som skolfartyg mellan Pireus - Brindisi - Split - Ancona.

1986. Insatt mellan Brindisi - Pireus - Izmir.

1987. Såld till Scanmed Shipping Co, Valletta, Malta. Omdöpt till CORINTHIA.

1988. Insatt för Hellenic Mediterrean Lines, Valletta, Malta.

1992. Insatt mellan Patras - Messina.

1994. Såld till Power Sea Transportation S.A., Panama. Omdöpt till FAITH POWER.

1995. Omdöpt till FAIRY PRINCESS, registrerad i San Lorenzo, Honduras.

1995 07 20. Ankom Hong Kong och man påbörjar en ombyggnad. Omdöpt till ZENITH.

1995 07 19. Bröt en brand ut ombord och fartyget sattes på  grund.

1996 03 31. Ankom Zhongshan, Kina för upphuggning.

T/S DUKE OF ARGYLL.

T/S NEPTUNIA.

T/S CORINTHIA.

T/S FAIRY PRINCESS.

T/S ZENITH.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Libra Maritime.

Tillbaka till Hellenic Mediterranean Lines.

© 2014 faktaomfartyg.