M/S DROTTNINGEN.

Byggd 1968 av Uddevallavarvet Ab, Uddevalla.

Varvsnummer. 280.

Dimensioner. 115,70 x 18,02 x 4,74 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5625/ 2573/ 955.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 7708/ 3171/ 476.

Maskineri. Fyra Lindholmen-Pielstick 12PV-400 dieslar.

Effekt. 8210 kW.

Knop 18,0.

Passagerare. 1400.

Hyttplatser 347.

Efter ombyggnad. 424.

Bilar. 180.

Spår. 3.

Spårlängd. 255 meter.

Godsvagnar. 23.

RN. 10928.

IMO. 6800402.

1964 12. Beställd.

1966 10 24. Kölsträckt.

1967 11 08. Sjösatt.

Levererades 24 april 1968 till Statens Järnvägar Trelleborg.

1968 05 04. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz, samt mellan Trelleborg-Travemünde, Malmö - Travemünde.

1968 08 31. Kolliderade med den Östtyska marinens Torpedbåten WILLI BÜNTSCH som gjorde en manöver framför DROTTNINGEN för, torpedbåten klövs i två bitar och sjönk. Sju soldater omkom.

1969 08. Insatt mellan Stockholm - Nådendal.

1970 04 18. Gick fartyget på grund vid Nygrund sydväst om Rödhamn i Ålands skärgård. Fick svåra bottenskador.

1970 05 03. Lyftes fartyget av grunden, sedan bogserades fartyget till Finnboda varf för reparation.

1970 06 27 - 1970 08 02. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1970 08. Insatt mellan Stockholm - Nådendal.

1971 07 03 - 1971 08 01. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1971 08. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz.

1972 11 06 - 1972 11 24. Insatt mellan Stockholm - Nådendal.

1972 11. Upplagd.

1972 11 06 - 1972 11 24. Insatt mellan Stockholm - Nådendal.

1973 05. Utchartrad till Birka Line, Mariehamn, Finland.

1973 06 01- 1973 09 15. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors - Leningrad.

1973 09. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1973 12 11. Upplagd på grund av oljekrisen.

1974 02. Utchartrad till SJ. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz, eftersom dom ordinarie färjorna hade fått skador och behövde uppsöka varv.

1974 04 03 - 1974 04 14. Utchartrad till PKP (Polferries). Insatt mellan Ystad - Swinoujscie.

1974 06 14 - 1974 08 12. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1975 01 02 - 1975 04 20. Utchartrad till Sessan Linjen, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1975 04 21 - 1975 10 04. Utchartrad till Silja Line, Åbo, Finland.

1975 04 21 - 1975 05 11. Insatt mellan Norrtälje - Mariehamn - Åbo.

1975 05 13 - 1975 05 23. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1975 05 24 - 1975 10 04. Insatt mellan Norrtälje - Mariehamn - Åbo.

1975 10 05. Avgick Stockholm mot Trelleborg.

1975 10 - 1976 04. Utchartrad till Polish Ocean Lines, Polen. Insatt mellan Ystad - Swinoujscie.

1976 06 20 - 1976 08 31. Utchartrad till Stena Line, Göteborg. Insatt i trafik mellan Göteborg - Kiel Kiel - Nakskov.

1976 09 - 1977 05. Upplagd i Trelleborg.

1977 05 03. Såld till Federal Arab Maritime Co, Alexandria, Egypten. Omdöpt till ALZAHRAA.

1977 05 27. Avgick Öresundsvarvet, Landskrona mot Medelhavet.

1977. Ombyggd i Genua, Italien. Insatt mellan Venedig - Alexandria.

198?. Upplagd i Alexandria.

1984. Såld till Strintzis Lines SA, Limassol, Cypern. Omdöpt till IONIAN VICTORY. Insatt mellan Patras - Korfu - Igoumenitsa - Ancona.

1986. Såld till Sunrise Shipping Co, Pireus, Grekland (Afroessa Cia Navigation). Omdöpt till PALOMA. Ombyggd i Perama.

1986. Insatt mellan Pireus - Heraklion - Limassol - Haifa.

1990 01. Såld till Arkadia Line, Pireus, Grekland. Insatt mellan Grekland - Cypern - Israel. 

1990. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Corfu - Bari.

1992 12. Upplagd i Perama.

1993 06. Såld till Wealthy Bright Holding Ltd (Shantou Shipping, Kina) Panama. Omdöpt till JIN HU.

1993 06. Insatt mellan Hongkong - Kina.

2004 12. Såld till Zhong Xin Shipbreaking & Steel, Xinhui, Kina för upphuggning.

M/S DROTTNINGEN.

 

M/S DROTTNINGEN.

Extrabilder efter krocken. Ombord. Ritningar  Extra material. Extrabild.

M/S ALZAHRAA.

M/S IONIAN VICTORY.

M/S PALOMA.

M/S JIN HU.

Tillbaka till SJ.

Tillbaka till Ålandslinjen.

Tillbaka till Sessan Linjen.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Stena Line.

 Tillbaka till Strintzis Line.

Tillbaka till Arkadia Line.

© 2014 faktaomfartyg.