S/S DROTTEN.

Byggd 1928 av Oskarshamns Mekaniska Verkstad & Skeppsdocka Ab, Oskarshamn.

Varvsnummer 276.

Dimensioner. 56,53 x 9,34 x 4,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 819/ 382/ 300.

Maskineri. En 3-cyl, Oskarshamns Mekaniska Verkstad trippelångmaskin.

Effekt. 1000 hk.

Knop 12,0.

Passagerare. 480.

Hyttplatser. 109.

RN. 7434.

Signal. SHDN.

IMO. 5094006.

1927 10 19. Sjösatt.

1928 03 23. Provtur som under 12 timmar gav en snittfart på 12 knop.

Levererad i mars 1928 till Ångfartygs Ab Gotland, Visby.

1928 04 01. Första ankomsten till ett flaggprytt Visby kl. 13.30 på Palmsöndagen.

1928 04 06. Anlände till Stockholm på långfredagen.

1928 04 07. Visades upp för inbjudna pressmän och resebyråfolk i Stockholm.

1928 04 07. Insatt i trafik Stockholm - Nynäshamn - Visby. En tur och retur resa per vecka.

1940 02 18. Hamnade i svår isskruvning, men blev assisterade av VISBY, tillsammans med HEIMDAL, som då gick under beteckningen Hjälpkryssare nr 14.

1940 02 20. Infrusen i Visby hamn.

1940 03 10. Avgick tillsammans med WIROS från Visby. Fartygen fastnade snart och drev norrut i isen. Passagerarna tog sitt bagage och gick över isen tillbaka till Gotland. Efter två och halvt dygn fick de två fartygen assistans av isbrytaren YMER.

1941 03 07. Anlände DROTTEN till Nynäshamn efter 64 timmars resa i isen.

1941 03 20. Fastnade i isen utanför Visby och drev mot grundklacken vid Fristad. Passagerarna gick iland över isen till vågbrytaren. Isbrytaren YMER och hamnbogseraren THOR fick arbeta i 26 timmar för att få loss DROTTEN ur isen.

1941 04 04. Fast i en råk och kom i hamn efter 45 timmar och assistans från isbrytaren YMER.

1941 04 24. Släppte isen så pass att fartygen började kunna hålla tiderna.

1942 01 27. Både HANSA och DROTTEN fast i isen utanför Landsort. Togs loss av ATLE och ISBRYTAREN II.

1942 01 28. Isen så pass kraftig att trafiken ställs in och DROTTEN blir liggande i Visby.

1942 02 27. Isbrytaren YMER tar med VISBY och DROTTEN på en konvojresa från Visby till Nynäshamn.

1942 03 03. Startade en ny konvoj ledd av YMER från Visby med bl. a. DROTTEN.

1942 03 05. Fast i skruvis och 20 graders slagsida efter svår ispress på styrbordssidan. Passagerarna lämnade fartyget och gick över isen till statsisbrytaren YMER. Efter fyra timmar lättade trycket och fartyget rätade upp sig, med endast mindre skador som buckliga räcken och en krossad hyttventil.

1942 03 06. Lyckas ta sig till Visby hamn efter hjälp från statsisbrytaren YMER. Resan från fastlandet varade i 75 timmar. Blir liggande i Visby.

1942 03 24. Återkom DROTTEN och VISBY tillsammans med Sveabåtarna WARJO och WARJA efter isbrytaren YMER för första gången på tre veckor efter en 81 timmar lång resa.

1942 04 28. Lättare isen så att fartyget åter kan gå i trafik.

1944 12 03. Vid den plats som HANSA sjunkit på hölls en minneshögtid ombord DROTTEN, under resa Visby - Nynäshamn.

1946 05 06. Provtur efter en omfattande ombyggnad på Ekensbergs varv. Inredningen ”har blivit åtskilligt demokratiserad under de 18 år Drotten funnits till.” skrev Svensk Sjöfartstidning om att fartygets första klass salonger till stor del numera även kan disponeras av turistklasspassagerare. Fartyget fick under varvsvistelsen även oljeeldning.

1946-1962. Insatt mellan Visby - Nynäshamn/Kalmar och enstaka resor till Stockholm. Det blev allt vanligare med att skolklasser i maj månad gjorde klassresor till Gotland. Man bäddade för eleverna i lastrummen med presenningar och halm som man parfymerade med tallbarrsolja. Vid en avgång från Nynäshamn började fartyget gunga lite efter att man passerat gattet. Från det förliga lastrummet kommer en lärarinna släpande med en sjösjuk pojke. Hon får syn på kokerskan Amanda och frågar ”Vad skall jag göra med pojken?”. Amanda sätter ögonen i pojken och svarar ”Kasta pojkfan i sjön!”. Den sjösjuka pojken stirrar på kokerskan och vänder sig sedan mot lärarinnan och säger ”Jag är alldeles frisk nu, fröken”. Amanda tittar på lärarinnan och svarar ”Så skall det gå till”.

1949 - 1962. Under sommaren, vissa turer mellan Oskarshamn - Visby dagtid.

1955. Under sommaren. Insatt mellan Kalmar - Visby.

1958-1962. under sommaren, vissa turer mellan Visby - Västervik.

1960 04 27. Grundkänning utanför Nynäshamn och förlorade rodret. Lyckades manövrera för egen maskin till kaj. Bogserades sedan till Finnboda för reparation.

1960 12 28. På grund utanför hamninloppet till Oskarshamn i tjocka med 40 passagerare ombord. Hamnbogseraren BJÖRN assisterade och drog loss DROTTEN.

1962 03 21. Rederiet ändrar namn till Rederi Ab Gotland, Visby.

1963. Under sommaren, Insatt mellan Visby - Oskarshamn.

1963 08. Upplagd vid Hammarbyverken och utbjuden till försäljning.

1963 08 31. Lämnar Visby för sista gången för att läggas upp vid Hammarbyverken i Stockholm. Blivit ersatt av bilfärjan THJELVAR.

1964 01 31. Beslutar Vikinglinjens styrelse att man skulle köpa DROTTEN.

1964 02. Såld för 140,000 SEK till Rederi Ab Vikinglinjen, Mariehamn, Finland. 

1964 05 03. Efter ombyggnader i Mariehamn med inglasning av delar av huvudäck och en självservering ombyggd till sittsalong. Insatt som nattbåt mellan Mariehamn - Stockholm, där hon ligger vid Nybrokajen hela dagen. Under sommaren även dagsturer mellan Mariehamn - Kapellskär med grupper.

1964 09 27. Efter säsongens slut togs fartyget ur trafik och läggs upp i Mariehamn. Användes som gästhem och caféfartyg bredvid Pommern. fartyget förföll allt mer och efter några år upphörde all verksamhet ombord.

1966 07 30. Rederiet ändrar namn till Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland.

1966. Så köper Rederi Ab Sally upp Soldstadsrederiet. 

1969 07 12. Öppnade DROTTEN året som café och härbärge i Mariehamn förtöjd vid POMMERN. Innehavare är Leo Oksman.

1975. Under slutet av året och början av 1976 togs all inredning ut vid Algot Johanssons varv.

1977 08. Säljs alla lösa inventarier i fartyget på auktion och hon avregistrerad som handelsfartyg.

1978 12 22. Såld till upphuggning vid Co-Ny Oy, Åminefors, Finland. för FIM 80 000. En hytt finns bevarad på Fornsalen i Visby.

S/S DROTTEN.

 

S/S DROTTEN.

Upphuggningsbilder.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Rederi Ab Sally.

© 2017 faktaomfartyg.