S/S DRONNING MAUD.

Byggd 1906 av A/S Burmeister & Wain´s Maskin og Skibsbyggeri, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 252.

Dimensioner. 87,53 x 11,28 x 5,49 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1761/ 787/ 1131.

Maskineri. Två 4-cyl, ångmaskiner.

Effekt. 2,360 hk.

Knop 14,0.

Passagerare. 783.

Efter ombyggnad. 402.

Efter ombyggnad. Hyttplatser. 202.

IMO. 5504852.

1906 03 01. Beställd.

1906 04 21. Kölsträckt.

1906 08 10. Sjösatt.

1906 09 29. Sjösatt.

Levererades 1 oktober 1906 till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1906 - 1914 08 09. Insatt mellan Stettin - Köpenhamn - Frederikshavn - Christiania.

1912 - 1914. Vissa turer mellan Köpenhamn - Århus.

1914 08 09. Upplagd i Köpenhamn.

1915 03 23 - 1915 05 18. Insatt mellan Köpenhamn - Århus.

1916 06 07 - 1916 06 21. Insatt mellan Köpenhamn - Århus.

1916 06 21 - 1916 09 02. Insatt mellan Köpenhamn - Christiania.

1917 06 24 - 1917 09 03. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Horten - Christiania.

1918 11 22 - 1919 01 08. Utchartrad till Brittiska regeringen för 15 resor mellan England - Tyskland.

1919 01 09 - 1919 01 11. Utchartrad till Franska regeringen för transport av krigsfångar.

1919 02 20 - 1919 02 22. Resa mellan Köpenhamn - Helsingør - Århus - Köpenhamn

1919 03 31 - 1919 04 22. Rundresa mellan Köpenhamn - Århus - Hangö - Köpenhamn - Århus - Åbo - Åbo - Köpenhamn med Ryska krigsfångar.

1919 06 02 - 1919 08 14. Insatt mellan Köpenhamn - Christiania.

1919 08 15 - 1919 11 18. Insatt mellan Köpenhamn - Århus.

1920 06 22 - 1920 06 30. Insatt mellan Köpenhamn - Århus.

1920 07 04 - 1920 09 28. Insatt mellan Esbjerg - Harwich.

1921 05 10. Hemmahamn Esbjerg.

1921 05 27 - 1921 06 18. Insatt mellan Köpenhamn - Christiania.

1921 06 - 1921 09. Insatt mellan Esbjerg - Harwich.

1921 09 05 - 1921 09 07. Insatt mellan Köpenhamn - Christiania.

1922 03 06 - 1922 05 05. Ombyggd vid Deutche Werke, Kiel, Tyskland.

1922 05 13 - 1922 06 26. Insatt mellan Esbjerg - Harwich.

1926 - 1929. Insatt mellan Insatt mellan Esbjerg - Harwich, samt ibland även mellan Stettin - Köpenhamn - Oslo.

1929 10 05. Hemmahamn Köpenhamn.

1930 - 1936. Insatt mellan Stettin - Köpenhamn - Oslo, samt vissa turer mellan Köpenhamn - Århus/ Ålborg.

1937 - 1939. Insatt mellan Esbjerg - Harwich, Samt vissa turer mellan Köpenhamn - Århus/ Ålborg.

1937 12 29. Hemmahamn Esbjerg.

1939 09 09 - 1940 04 06. Insatt mellan Esbjerg - Hull - Grimsby - Tilbury - Aberdeen - Glasgow.

1940 04 07 - 1941 04 19. Upplagd i Esbjerg.

1941 04 22. Upplagd i Köpenhamn.

1943 01 07. Utchartrad till Tyska marinen, (övertagen av Rud. Christ. Gribel, Stettin). Omdöpt till ALMUTH.

1943 01 08. Insatt som trupptransportfartyg mellan Tyskland - Danmark - Norge.

1944 06. Insatt som säkerhetsfartyg.

1944 08 08. Ankom Helsingør.

1944 08 17 - 1944 11 16. Ombyggd vid Helsingör Skips og Maskinbyggeri A/S, Helsingör, Danmark.

1944 11 16. Återlämnad till Det Forenade Damskipsselskab A/S Köpenhamn Danmark (DFDS). Omdöpt till DRONNING MAUD. Upplagd i Helsingør.

1945 11 14. Utchartrad till Belgiska Staten för transporter mellan Tilbury - Oostende, Tilbury - Hoek Van Holland och Tilbury - Antwerpen.

1945 12 21. Insatt mellan Oostende - Tilbury.

1946 02. Insatt mellan Hoek van Holland - Tilbury.

1946 003 02 - 1946 05 15. Utchartrad till Brittiska regeringen.

1946 04. Insatt mellan Tilbury - Antwerpen.

1946 08 18. Upplagd i Köpenhamn.

1947 08 25. Såld till Ab Orient, Åbo, Finland (Ångfartyg Ab Bore). Omdöpt till BORE II.

1947 08 28. Avgick Helsingør.

1947 12 16. Registrerad för Ångfartyg Ab Bore, Åbo, Finland.

1947 12. 1948. Reparerad och ombyggd vid Wärtsilä Yhtymä Oy/ Wärtsilä Koncernen Ab, Crichton-Vulcan, Åbo, Finland.

1948 06 06. Insatt mellan Helsingfors - Stockholm, samt senare flyttad till Åbo - Stockholm.

1953. Ombyggd med en till "Dummy" skorsten för att få den rätta Bore Looken.

1953. Insatt mellan Helsingfors - Stockholm.

1957 03 23. Rederiet ändrar namn till Höyrylaiva Oy Bore-Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1960-1965. Under sommarsäsongen, Utchartrad till Oy Siljavarustamo-Ab Siljarederiet, Helsingfors. Insatt mellan Helsingfors - Leningrad.

1965 05 21-1965 11 23. Utchartrad till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland (FÅA.). Omdöpt till SILJA II. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde och Helsingfors - Tallinn.

1965 11 23. Omdöpt till BORE II.

1966 03 16. Såld till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland (FÅA). Omdöpt till SILJA II. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde och Helsingfors - Tallinn.

1966 09 30. Ankom Helsingfors på sin sista tur, Därefter upplagd.

1967 06 12. Såld till Helsingin Romuliike, Helsingfors, Finland för upphuggning.

1967 06 14. Bogserades iväg till skrotvarvet.

1967 11 30. Var fartyget upphugget.

S/S DRONNING MAUD.

 

S/S BORE II.

S/S SILJA II.

S/S SILJA II.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Bore.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till FÅA.

© 2012 faktaomfartyg.