T/S DOVER.

Byggd 1965 av Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd., Newcastle, England.

Varvsnummer. 2013.

Dimensioner. 112,48 x 16,79 x 4,11 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3640/ 1217/ 818.

Maskineri. Fyra Pametrada ångturbiner.

Effekt. 8827 kW.

Knop. 19,5.

Passagerare. 850.

Bilar. 200.

IMO. 6510784.

1965 03 17. Sjösatt.

Levererades i juni 1965 till British Transport Commission, Southern Region, London, England.

1965 06 06. Ankom Dover.

1965 06 14. Visades upp i London.

1965 06 28. Fick fartyget problem med maskineriet, samt vibrationer. Togs ur trafik.

1965 07 05. Åter i trafik. 

1965 09. Insatt mellan Dover - Calais.

1967 10 06 - 1968 01 09. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1968 10. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1969 06 01. Insatt på en tur mellan Preston - Boulogne.

1969. Under sommaren, insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1970 05 22 - 1970 09 19. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1971 09 28 - 1971 12 12. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1971 10 23. Kolliderade med ena vågbrytaren i Dieppe och fick bland annat ena propellern skadad. Reparerades i Southampton.

1971 11 08. Åter från reparation.

1972 09 25. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1972 12 04. Åter insatt mellan Dover - Calais.

1974 06 - 1975 12. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1976 06 14. Kolliderade med vågbrytaren i Dover.

1977. Ombyggd vid Aalborg Værft, Aalborg, Danmark med bla.. bogport. Omdöpt till EARL SIWARD.

1977 07 01. Åter i Dover efter ombyggnad.

1977 10 19. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1979 01 01. Registrerad för Sealink U.K. Ltd, Dover, England. Insatt på Irländska sjön.

1980 11 02 - 1980 12 17. Reparation på turbinerna vid Wellington Dock, Dover.

1981 01 16. Insatt mellan Folkstone - Boulogne.

1981 02 28. Får fartyget maskinhaveri och är ur trafik i åtta veckor.

1981 04 14. Sista överfarten mellan Dover - Calais. Därefter upplagd i Newhaven.

1981 06 22 - 1981 07 09. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1981 07 11 - 1981 07 09. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

1981. Upplagd i Newhaven.

1981 11 25. Såld till Sol Ferries Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till SOL EXPRESS.

1982. Varvsbesök vid Perama varvet, Grekland.

1982. Insatt mellan Brindisi - Igoumenitsa - Patras

1983. Får fartyget haveri på turbinerna. Läggs upp i Limassol.

1986. Såld till Quadrini Group, Chanson Lines Ltd.

1986 03 06. Bogseras från Limassol till Newcastle.

1986 04 18. Ankom Newcastle. Använd som restaurangfartyg. Omdöpt till TUXEDO ROYALE.

2006 04 20. Flyttas fartyget från sin kajplats till Graythorpe Basin.

2008 07 27. Bogserad till Able's yard, Hartlepool.

2009 01 16. Flyttad till Middleshaven, Middlesbrough..

2011 05 05. Började fartyget sjunka vid sin förtöjning efter som metalltjuvar hade härjat ombord.

2017 05 31. Började det brinna ombord fartyget.

2018 01 11. Påbörjades upphuggningen

Extrabild.

T/S DOVER.

T/S EARL SIWARD.

 

T/S SOL EXPRESS.

T/S TUXEDO ROYALE. 

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Sol Line.

© 2021 faktaomfartyg.