S/S DJURGÅRDEN 5.

Byggd 1901 av William Lindbergs Verkstads och Varfs AB, Stockholm.

Varvsnummer. 238.

Dimensioner. 22,49 x 5,68 x 1,70 m.

Efter ombyggnad. 23,07 x 5,68 x 1,70 m.

Brt/ Nrt. 97/70.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 49/22.

Maskineri. En W, Lindberg ångmaskin.

Effekt. 51 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Scania Vabis D11 diesel.

Effekt. 98 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 234.

RN. 3957.

Levererades 27 april 1901 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.

1901 04 28. Insatt mellan Räntmästartrappan - Allmänna gränd.

1929 07 29. Kolliderar med TOR VII utanför Kastelholmen.

1956 08 10. Har för hög fart vid tillägg vid Räntmästartrappan.

1969 07 28. Kolliderar med en racerbåt utanför Kastelholmen. 

1963. Motoriseras färjan.

1970 09 30. Såld till Ab Djurgårdsvarvet, Stockholm.

1970 10 02. Rederiet ändrar namn till Stor-Stockholms Hamntrafik, Ab, Stockholm.

1971 07 07. Kolliderar med S/S BORE då hon lägger ut för sin färd mot Åbo. DJURGÅRDEN skulle lägga till vid Räntmästartrappan och skepparn hade minsann tullat på två mellanöl.

1971 12 30. Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.

1974. Ombyggd med bland annat nya styrhytter.

1980. Upplagd som flytande förrådslokal.

1982 11 01. Såld till Sören Österholm AB, Visby. Omdöpt till MAZZA. Ombyggd till flytande restaurang och använd i Visby hamn under namnet "Noaks Ark".

1993 03. Såld till Rederi Baltic Star AB, Stockholm. Använd som restaurangfartyg vid Kornhamstorg med namnet SJÖHÄXAN.

1999 02. Såld till Beer Python AB, Stockholm. Inofficiellt omdöpt till FLYT.

2002. Så var man tvungen att flytta från Kornhamnstorg, lades upp i Ropsten.

2002 06. Åter vid Kornhamnstorg.

2005 01 09. Under hårt väder så tog färjan i vatten efter det att pontonen som låg bredvid sjönk. Bogserades till Mälarvarvet för reparation.

2005 04 29. Åter vid Kornhamnstorg.

2002 08 31. Såld till Flyt Ab, Stockholm.

2013 12 18. Bogserad till Kummelnäs varv för sliptagning.

2014 05 21. Flyttas till Norr Mälarstrand.

S/S DJURGÅRDEN 5.

 

M/S DJURGÅRDEN 5.

M/S MAZZA.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.