HSC DELPHIN.

Byggd 1996 av Austal Ships Henderson Fremantle Australien.

Varvsnummer 46.

Dimensioner. 82,30 x 23,00 x 2,50 m.

GT/ DWT. 5541/ 346.

Maskineri. Fyra MTU 20V 1163 TB73 dieslar.

Effekt. 24000 kW.

Knop 37,5.

Passagerare. 600.

Bilar 175.

Alternativ 4 bussar och 124 bilar.

IMO. 9127576.

Systerfartyg. BOOMERANG. FELIX. SUPERSTAR EXPRESS.

1995 08 10. Kölsträckt.

1996 02 10. Sjösatt.

Levererades 1 april 1996 till TT-Line GmbH & Co, Nassau, Bahamas. Satt under Australiensisk flagg, hemmahamn Fremantle för transport till Europa.

1996 04 01. Avgick Fremantle mot Cilicap.

1996 04 04. Avgick Cilicap mot Colombo.

1996 04 08. Avgick Colombo mot Djibouti.

1996 04 13. Avgick Djibouti mot Port Suez.

1996 04 16. Ankom Port Suez.

1996 04 17. Avgick Port Suez mot Valletta.

1996 04 19. Avgick Valletta mot Gibraltar.

1996 04 21. Avgick Gibraltar mot Kiel kanalen.

1996 04 24. Ankom Kiel kanalen.

1996 04 26. Ankom Rostock där kompletterande arbeten utfördes. Överförd till Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

1996 05 10. Ankom Trelleborg.

1996 05 13. Insatt mellan Rostock - Trelleborg.

1996 07 06. Krockade med en segeljakt i Rostock.

2002 01 17. Omdöpt till TT-DELPHIN. Överförd till det Svenska Skeppsregistret, Hemmahamn Trelleborg.

2004 12 19. Sista dagen i trafik och blir upplagd i Trelleborg.

2005 01 11. Upplagd i Rostock.

2005 05. Såld till International Fast Ferries, Jeddah, Saudiarabien.

2005 05 18. Överlämnad till dom nya ägarna i Rostock.

2005 06. Omdöpt till ALMOTTAHEDAH 1.

2005 06. Registrerad för United Company for Marine, Alexandria, Egypten. Satt under Saudiarabisk flagg, hemmahamn Jeddah.

2005 07 06. Avgick Rostock mot Röda Havet.

2006 02. Insatt mellan Duba - Safaga.

2017 08. Såld till Iera Maritime SA, Limassol, Cypern (Seajet). Satt under Togo flagg, hemmahamn Lomé. Omdöpt till BLUE POWER.

HSC DELPHIN.

 

HSC TT-DELPHIN.

HSC ALMOTTAHEDAH 1.

HSC ALMOTTAHEDAH 1.

HSC BLUE POWER.

 Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till Seajet.

© 2017 faktaomfartyg.