M/S DARSS.

Byggd 1944 av Framnes Mekaniske Verksted, Sandefjord, Norge.

Varvsnummer. 126.

Dimensioner. 142,48 x 18,10 x 7,95 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6091/ 3637/ 9000

Maskineri. Två 7-cyl, Sulzer dieslar.

Effekt. 6650 hk.

Knop. 15,0.

IMO. 5425580.

1940. Beställd av A.F. Klaveness & Co A/S, Oslo, Norge och skulle få namnet CASTLEVILLE.

1941 02. Förklarade Admiral Norwegen Oberwerfttstab fartyget beslagtagen.

1941 11 25. Sjösatt.

1944 08 25. Provtur.

Levererades 1 november 1944 till Seetransport cheh, Norwegen, Tyskland. Bogserad till Oslo för komplettering.

1944 12 18. Satt i fart, management Norddeutscher Lloyd.

1944 12 30. Minsprängs fartyget på resa mellan Århus - Oslo, men sjönk inte utan kunde bogseras in till Århus.

1945 02. Bogserad till Bremerhaven.

1945. Under hösten, reparerad.

1945 12. Återlevererad till A.F. Klaveness & Co A/S, Oslo, Norge. Omdöpt till CASTLEVILLE.

19??. Överförd till A/S Siljestad, Sandfjord (A.F. Klaveness & Co A/S), Norge.

1963. Såld till Rederi Ab Vikinglinjen Ab, Mariehamn, Åland. Omdöpt till THOR VIKING. Planer på ombyggnad till bil och passagerarfärja fanns, med bland annat bogport och akterport, nya passagerarsalonger, KaMeWa bogpropeller med mera, men det vart inget av dom planerna, utan sattes in i lastfart.

1966. Rederiet ändrar namn till Rederi AB Solstad, Mariehamn.

1966. Köper Rederi Ab Sally upp Soldstads rederiet, som fortsätter som dotterbolag.

1967 04. Såld till Laguna Inc, Manilla, Filipinerna. Omdöpt till PHILIPPINE JASMIN, upplagd i Stockholm på ungefär samma ställe där Viking Line terminalen ligger. Dock så hade fartyget inte det bästa rykte av sig när det låg vid Stadsgården, för det ryktas om att det var en förtäckt bordell ombord. 

1968. På våren, avgick Stockholm.

1969. Såld till Atlas Shipping Line Inc, Manilla, Filipinerna. Omdöpt till ATLAS EXPLORER.

1974 08. Såld till Tung Cheng Steel Manufactory Co, Kaohsiung, Taiwan för upphuggning. 

M/S THOR VIKING.

Ritningsförslag på ombyggnad.

M/S PHILIPPINE JASMIN.

M/S ATLAS EXPLORER.

Tillbaka till Rederi Ab Sally

© 2012 faktaomfartyg.