M/S DANA FUTURA.

Byggd 1975 av Helsingørs Værft A/S, Helsingör, Danmark.

Varvsnummer 407.

Dimensioner. 144,56 x 22,90 x 7,09 m.

Efter förlängning 176,55 x 22,90 x 7,09 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5991/ 1977/ 6900.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 20326/ 6092/ 9000.

Maskineri. Två B&W 18U50LU dieslar.

Effekt. 20190 kW.

Knop 22,5.

Passagerare 12.

Efter ombyggnad 130.

Hyttplatser 12.

Efter ombyggnad 130.

IMO. 7358731.

Systerfartyg. DANA GLORIA.

1973 11 10. Beställd.

1975 07 11. Sjösatt.

1975 11 15. Provtur.

1975 11 30. Ankom Köpenhamn efter det att fartyget fått en bottenmålning i Frederikshavn.

Levererades 18 december 1975 till DFDS A/S, Esbjerg, Köpenhamn.

1975 12 20. Ytterligare provturer, men återvänder till varvet för vissa kompletteringar.

1976 01 03. Insatt i trafik mellan Esbjerg - Harwich/Felixstowe

1976 04 03. Utchartrad på ett år till Atlanta Shipping Corp. Omdöpt till DAMMAN EXPRESS. Insatt på först fyra turer mellan Rostock - Tartus, för att sedan gå i trafik mellan USA/Canada - Mellan Östern.

1977 04 15. Utchartrad till DDG-Hansa, Bremen, Tyskland. Omdöpt till DROSSELFELS. Insatt mellan USA - Mellan Östern.

1977 12 31. Åter från charter. Omdöpt till DANA FUTURA.

1978 01 03. Insatt mellan Esbjerg - Harwich/ Felixstowe.

1978 10 24 - 1978 11 26. Upplagd i Esbjerg, sedan flyttat till Köpenhamn för vidare uppläggning.

1978 11 26-1978 12 23. Utchartrad till Wallhamn Ab (OT-Express).

1978 12 26. Utchartrad till Deutsche Seerederei, Rostock, Östtyskland. Gjorde tre resor mellan Rostock - Angola - Moçambique - Etiopien - Rostock.

1979 06 - 1979 12. Insatt mellan Esbjerg - Harwich/ Felixstowe/ North Shields.

1980 01 04 - 1980 02 21. Utchartrad till Tor Line Ab. Insatt mellan Göteborg - Felixstowe/ Amsterdam.

1980 02 22 - 1980 02 24. En resa för Ford Motor Company mellan Bremerhaven - Grangemouth.

1980 04 02 - 1981 03. Insatt mellan Esbjerg - Harwich/ Felixstowe/ Hamburg - Harwich

1980 12 15 - 1982 12 24. Utchartrad till North Sea Ferries. Insatt mellan Ipswich - Europoort.

1981 - 1981 08. Utchartrad till Grimaldi Siosa. Insatt mellan Genua - Nigeria.

1981 08 18 - 1985 03 28. Insatt mellan Esbjerg - Harwich - North Shields - Hamburg - Harwich.

1983 11. Insatt även mellan Wallhamn / Göteborg - Felixstowe/ Harwich.

1983 12 19. Såld till K/S Difko XXXIII, Esbjerg, Danmark. Återchartrad till DFDS på 15 år med köpoption efter 5 år.

1985 03 29 - 1985 07 16. Upplagd i Esbjerg.

1985 07 17 - 1985 08 22. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1985 10 28 - 1985 12 12. Förlängd 32 m vid Frederikshavn Værft A/S, Danmark.

1985 12 12. Insatt mellan Köpenhamn - Helsingborg - Harwich - Immingham.

1988 09 01. Överförd till Dansk International Skibsregister (DIS).

1988 11 09. Såld till Rederi Ab Nordö-Link, Malmö.

1988 12 01. Övertagen av Nordö-Link vid Cityvarvet i Landskrona. Omdöpt till SKÅNE LINK. Ombyggd med fler hyttplatser.

1989 01 10. Insatt mellan Helsingborg - Travemünde.

1990 09. Upplagd i Bremerhaven.

1991. Utchartrad för transportera material till Gulfkriget (Dessert Storm).

1991 12. Såld till Thatsea Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern (Ventouris Ferries).

1991 12 11. Omdöpt till POLARIS i Bremerhaven.

1992. Insatt mellan Bari - Korfu - Igoumenitsa - Patras.

1998 09 15. Utchartrad till AB Nordö-Link, Malmö.

1998 09 22. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

2000 01 21. Upplagd i Travemünde med maskinskada.

2000 02 20. Avslutad charter, samt att maskineriet har reparerats vid Skandinavienkai, Travemünde. Avgick mot Medelhavet.

2000 03. Utchartrad till Cotunav. Insatt mellan Tunis - Marseille - Genua.

2001. Insatt för Ventouris Ferries mellan Bari - Igoumenitsa - Patras.

2010 09 05. Upplagd i Igoumenitsa.

2011 03 01. Såld till Argo Systems, Basseterre, St Kitts & Nevis. Omdöpt till LARISA.

2011 03 05. Avgick Igoumenitsa mot Suez.

2011 04 01. Ankom Alang, Indien.

2011 04 07. Kördes fartyget upp på stranden.

M/S DANA FUTURA.

M/S DAMMAN EXPRESS.

M/S SKÅNE LINK.

M/S POLARIS.

M/S POLARIS.

Ombord.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Nordö-Link

Tillbaka till Ventouris.

Tillbaka till Cotunav.

© 2021 faktaomfartyg.