HSC CONDOR 10.

Byggd 1992 International Catamarans, Hobart, Tasmanien, Australien.

Varvsnummer. 030.

Dimensioner. 74,30 x 26,00 x 2,40 m.

GT/ DWT. 3241/ 660.

Maskineri. Fyra  Ruston 16RK270 M dieslar.

Effekt. 16200 kW.

Knop 39,0.

Passagerare. 580.

Bilar. 90.

IMO. 9001526.

Systerfartyg. SEACAT  TASMANIA. PATRICIA OLIVIA. HOVERSPEED GREAT BRITAIN. HOVERSPEED FRANCE.  

HOVERSPEED BELGIUM.  SEACAT SCOTLAND. STENA SEA LYNX. JUAN L.

1991 11 01. Kölsträckt.

1992 09 30. Sjösatt med namnet CONDOR TEN.

Levererades 11 december 1992 till Enterprise Trading Pte Ltd., Singapore, (Condor (Pte.), Weymouth).

1993 02 11. Avgick Hobart mot Weymouth.

1993 03 05. Ankom Weymouth.

1993 04 01 - 1994 10 28. Insatt för Condor Ferries mellan Weymouth - Guernsey - Jersey.

1994 11 20 - 1994 12 15. Förflytning mellan Weymouth-Wellington.

1994 12 21 - 1995 04. Utchartrad till New Zealand Railways för trafik mellan Wellington - Picton. Fick artistnamnet "THE LYNX".

1995 04 24 - 1995 05 22. Förflyttning mellan Wellington-Helsingfors.

1995 05. Utchartrad till SF-Line, Mariehamn Finland.

1995 06 01- 1995 09 30. Insatt i Viking Lines trafik mellan Helsingfors-Tallinn under artistnamnet "VIKING EXPRESS I".

1995 10 01. Förflyttning mellan Helsingfors - Portsmouth.

1995 10 27. Avgick Portsmouth mot Nya Zealand.

1995 11 03 - 1996 04 14. Utchartrad till Tranz Rail för trafik mellan Wellington - Picton.

1996 04 17. Avgick Wellington mot Portland.

1996 05 17 - 1996 10 14. Utchartrad till Stena Line för trafik mellan Fishguard - Rosslare.

1996 11 16. Avgick Liverpool mot Wellington.

1996 12 13 - 1997 04 02. Utchartrad till Tranz Rail för trafik mellan Wellington - Picton.

1997 04 05 - 1997 04 30. Avgick från Wellington mot Ramsgate.

1997 05 15 - 1997 10 03. Utchartrad till Holyman Sally Ferries för trafik mellan Ramsgate - Dunkerque.

1997 11 12 - 1997 12 07. Avgick Liverpool mot Wellington.

1997 12 10 - 1998 03 16. Utchartrad till Tranz Rail för trafik mellan Wellington - Picton.

1998 03 16. När fartyget ankom Wellington så kolliderade det med vågbrytaren, Fick skador på bogporten, Avgick sedan mot Singapore för reparation.

1998 05 14 - 1998 05 28. Avgick Singapore mot Algeciras.

1998 06. Planerad charter till Euroferrys, Spanien, men affären blev inte av, utan fartyget lades upp i Weymouth senare.

1998 11 04 - 1998 12 02. Avgick Weymouth mot Wellington via Malta, Djibouti, Colombo, Cilicap, Cairns.

1998 12 09-1999 07 11. Utchartrad till Tranz Rail för trafik mellan Wellington - Picton.

1999 07. Upplagd i Wellington.

1999 09 11. Utchartrad till Transport Tasmania, Australien.

1999 09 12 - 1999 09 25. Insatt mellan Melbourne - Georgetown.

1999 09 26. Upplagd i vid varvet i Hobart, Australien.

2001. Planerad försäljning till Tylos Ferry för trafik mellan Arabiska Emiraten - Dubai - Kuwait. Men försäljning vart aldrig av.

2002 02. Lämnade Hobart mot Poole.

2002 03 01. Ankom Poole.

2002 03 27. Utchartrad till Condor Ferries. Insatt mellan Jersey - Guernsey - St. Malo.

2004. Registrerad för Condor Ltd, Nassau, Bahamas.

2010 06 02. Sista dagen i trafik.

2010 09 24 - 2010 09 29. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

2010 09 29. Upplagd i Weymouth.

2011 09. Såld till Hanil Express Co Ltd, Jeju, Sydkorea.

2011 09 21. Avgick Weymouth mot Sydkorea.

2011 12 15. Omdöpt till HANIL BLUE NARAE.

2011 12. Insatt mellan Wando - Jeju.

HSC CONDOR 10.

HSC CONDOR 10.

Tillbaka till Condor Ferries.

Tillbaka till Tranz Rail.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Transport of Tasmania.

© 2011 faktaomfartyg.