M/S CLIPPER.

Byggd 1958 av Kristianstads Mekaniske Verksted, Kristiansand, Norge.

Varvsnummer. 877.

Dimensioner. 25,52 x 6,05 x 1,70 m.

Efter ombyggnad. 25,51 x 6,31 x 2,19 m

Brt. 129.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 107/ 43.

Maskineri. Två GM 6-110 dieslar.

Effekt. 485 kW.

Knop. 14,0.

Efter maskinbyte. Två GM dieslar.

Effekt. 412 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 11.

Effekt. 397 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 14 dieslar.

Effekt. 625 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 156.

Efter ombyggnad. 141.

Efter ombyggnad. 143.

KM RN. 12696.

Levererades 1958 till Sigval Bergesen d.y. & A/S, Stavanger, Norge.

1961. Nytt maskineri.

1968. Registrerad för Stavanger Fjord Sightseeing A/S, Stavanger, Norge.

1974. Såld till Nils Agasøster, Rubbestadsneset, Norge. Omdöpt till GENERALEN.

1980. Såld till AB Kalmarsundsfart, Kalmar. Omdöpt till SOLÖN AF KALMAR.

1982. Omdöpt till FYRIS VIKING.

1982. Omdöpt till DROTTNING SILVIA.

1983. Såld till Rederi AB Karl XII, Rindö.

1984. Såld till Båtrestaurang G VII AB, Stockholm.

1987. Såld till Rederi AB Karl XII, Stockholm.

1987. Nytt maskineri installeras som kommer från WAXHOLM II.

1991. Såld till Föreningsbanken, Stockholm

1993. Såld till Rederi AB Amore, Stavsnäs.

1993. Insatt i trafik mellan Gävle - Engeltofta - Limön.

2006. Nytt maskineri installeras.

2010 07 08. Går en propeller sönder och man tvingas ställa in trafiken. 

2010 07 09. Ankom Kummelnäs varv för reparation.

2010 07 10. Åter i trafik.

M/S CLIPPER.

M/S SOLÖN AF KALMAR.

M/S DROTTNING SILVIA.

Tillbaka till övriga Norska fartyg.

© 2016 faktaomfartyg.