M/T CLAUDE.

Byggd 1967 av Jos L Meyer Werft, Papenburg, Tyskland.

Varvsnummer. 549.

Dimensioner. 67,66 x 11,50 x 5,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1245/ 606/ 1613.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 1204/ 577/ 1613.

Maskineri. En 8-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz diesel.

Effekt. 1103 kW.

Knop. 12,0.

RN. 10808.

IMO. 6711455.

Systerfartyg. LIBRA.

Levererades 8 mars 1967 till AB Transmarin, Helsingborg (LPG-tanker). Döptes till CLAUDE efter önskemål från de Franska befraktarna.

1967 05. Vid ankomst till Portugal för lossning av butangas upptäcks att lasten är blandad med ammoniak. Fartyget beordras ut i Atlanten för att släppa ut gaserna.

1969 09 25. Kolliderar med M/S DARLINGTON i Engelska Kanalen i höjd med Solent. Fartyget fick svåra skador och bogserades mot land. Vid bogseringen kantrade CLAUDE och förliste. Besättningen klarade sig.

1969 10 01. Efter ett komplicerat bärgningsarbete lyfts fartyget och förs till Southampton för provisorisk reparation och tätning.

1969 10 31. Bogseras till Papenburg för omfattande reparationsarbete.

1974 09. Såld till Antarctic Gas Inc, Panama.

1982. Såld till Caribgas Twenty Inc, Panama. Omdöpt till CARIBGAS 20.

1988 05. Såld till Yesimar SA, Panama. Omdöpt till EUROGAS ONE.

1988. Såld till Chemishipping Spa, Venedig, Italien. Omdöpt till WHITE STAR.

1989 07. Såld till Gaspac Shipping Co Ltd, Nukualofa, Tonga. Omdöpt till ANDREA CORSALI. Avgick mot Australien.

1989 08 12. Passerar Suez kanalen i sydgående riktning.

1989 11. Såld till Oceangas Australia Proprietary Ltd (Bruce Reid & Sons Prop. Ltd), Sydney, Australien. Satt under Tonga flagg, hemmahamn Nukualofa.

1993 10 01. Ankom Kinesiskt skrotvarv men vart vidaresåld till okänt Kinesiskt rederi. Omdöpt till ZHE PING JI 51.

1994. Ombyggd till torrlastfartyg.

1994. Såld till Andrae International Shipping SA, Panama. Omdöpt till ANDRAE I.

1998. Såld till Gold Strategic Ltd, Belize City, Belize. Omdöpt till HAO XIA.

2011 11 17. Struken ur registren då fartygets existens ifrågasätts.

M/T CLAUDE.

Tillbaka till Transmarin.

© 2016 faktaomfartyg.