S/S CHRISTIAN IX.

Byggd 1875 av Burmeister & Wain's maskin og Skibsbyggeri, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 84.

Dimensioner. 73,19 x 9,22 x 6,96 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1293/ 935/ 1415.

Maskineri. En 4-cyl, compound ångmaskin.

Effekt. 500 ihk.

Knop. 9,0.

Passagerare. 16.

RN. 5812.

IDno. 3005812.

1873 03 12. Beställd.

1874 04 12. Sjösatt.

Levererades 18 augusti 1875 till De Förenade D/S A/S, Köpenhamn, Danmark.

1875 08. Insatt mellan London - Köpenhamn - Köningsberg.

1894 12 12. Kolliderade med briggen ONDERNEMING utanför Harlingen. Briggen sjönkoch två av dess besättningsmän omkom.

1895 07 16 - 1897 10 05. Får fartyget nya ångpannor.

1901 04 27. På resa mellan Köningsberg - Köpenhamn så kolliderade fartyget mot LENA från Luleå utanför Falsterbo fyrskepp. S/S LENA sjönk, men besättningen räddades. CHRISTIAN IX reparerades.

1905 02 16. Gick fartyget på grund vid Møen.

1905 02 21. Drogs loss från grundet och bogserad till Köpenhamn för reparation.

1905 03 25. Åter i fart.

1908. Trafik även mellan Östersjön - Köpenhamn - Antwerpen - Västra Medelhavet.

1914. Trafik mellan Köpenhamn - Lübeck.

1915. Trafik mellan Köpenhamn - Storbritannien.

1916 04 06. Såld för 305,000 DKK till Asgeir Pjetursson, Reykjavik, Island.

1916 06 07. Såld för 300,000 SEK till Rederi Ab Holmia (Axel Ahlberg), Stockholm.

1917 11 24. Såld för 750,000 SEK till Rederi AB Ingvar (P Ingvarsson), Malmö. Omdöpt till HALVAR.

1918 05 10. Såld för 1,216,750 SEK till Svensk-Ryska Rederi AB (Erik Sjödin), Stockholm.

1921 09 01. Såld på auktion till Carl Wallin, Stockholm.

1921 09 09. Såld till AB Möller, Persson & Co, Stockholm. Omdöpt till HAMMARBY.

1925. Rederiet ändrar namn till Ångfartygs AB Hammarby, Stockholm.

1925 11 25. På resa mellan Helsingborg - Stockholm, så strandar fartyget vid Biskopsön och blir vrak.

1925. Vraket sålt till Ernst Fuhr, Stockholm som hugger upp det på plats.

S/S CHRISTIAN IX.

Tillbaka till DFDS.

© 2016 faktaomfartyg.