M/S CHRISTER SALÉN. 

Byggd 1945 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 323.

Dimensioner. 127,42 x 17,25 x 7,65 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4928/ 2769/ 9100.

Maskineri. En 6-cyl, Eriksbergs diesel.

Effekt. 5400 hk.

Knop. 14,0.

RN. 8695.

IDno. 5080330.

1944 09 12. Sjösatt.

Levererades 2 februari 1945 till Rederi Ab Pulp, Stockholm.

1951 02 15. På resa mellan Yokohama - Vancouver, så bröts fartyget itu ungefär 200 sjömil från Tokyo, förskeppet gick till botten

1951 02 18. Ankom Yokohama.

1951 02. Byggdes en 11 meter långt förskepp direkt på djuptankens skott.

1951 06 07. Avgick Yokohama via Filipinerna mot Bremenhaven.

1951 09 11. Ankom AG Weser, Bremenhaven där ett nytt förskepp byggdes.

1952 02 11. Åter i trafik.

1956 10. Överförd till Salénrederiet Ab, Stockholm.

1956 12. Såld till Robert Bartholomay, Hamburg, Tyskland. 

1957 01 01. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till CORONA.

1967. Såld till Laguna Nav Inc, Benigno Lim, Filipinerna. Omdöpt till PHILIPPINE PROGRESS.

1971. Såld till Benigno D Lim & Ramom Ty Hoan Chay, Manilla, Filipinerna.

1972 11 18. Ankom Sing Chen Yung Iron & Steel Co, Kaohsiung, Taiwan för upphuggning.

1972 11 29. Påbörjades upphuggningen.

M/S CHRISTER SALÉN.

Tillbaka till Salén.

© 2016 faktaomfartyg.