M/S C.F. TIETGEN.

Byggd 1928 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer 185.

Dimensioner. 86,74 x 12,22 x 5,00 m.

Efter förlängning. 99,27 x 12,22 x 5,18 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1850/ 1036/ 901.

Efter ombyggnad 1939. Brt/ Nrt/ Dwt. 1938/ 1065/ 794.

Efter ombyggnad 1954. Brt/ Nrt/ Dwt. 2785/ 1652/ 935.

Maskineri. En B&W 855-MTF-100 diesel.

Effekt. 1950 hk.

Knop 14,7.

Efter ombyggnad 1939. En B&W 1050-VF-90 diesel.

Effekt. 3600 hk.

Knop. 16,7.

Passagerare. 575.

Efter ombyggnad 1939. 1105.

Efter ombyggnad 1954. 1200.

IMO. 5056303.

1928 01 24. Beställd.

1928 07 09. Kölsträckt.

1928 10 20. Sjösatt.

Levererades 19 december 1929 till DFDS A/S, Århus, Danmark.

1929 12 20. Insatt mellan Århus - Köpenhamn.

1939 02 04 - 1939 06 15. Ombyggd, sant maskineriet byttes ut vid Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark. Detta gjordes för att anpassa fartyget bättre till trafiken, ihop med HANS BROGE. Det nya maskineriet skulle egentligen monteras i DFDS nya fraktfartyg M/S TEXAS, men det fartyget fick C.F. TIETGEN gamla maskineri.

1939 06 16. Åter insatt mellan Århus - Köpenhamn.

1940 02 17. En brand bröt ut när fartyget låg i Århus och två brandmän omkom.

1940 03 07-1940 06 27. Reparerad vid Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

1940 06 27. Upplagd i Köpenhamn.

1944 05 06. Beslagtogs av Tyska marinen.

1944 05 12. Avgick Köpenhamn mot Stettin.

1944 05 14. Insatt som ubåts moderfartyg för 4 Ubåts eskadern.

1944 05 14. Management vart övertagen av J.T.Essberger. Omdöpt till ULAN.

1944. Omdöpt till DRAGONIER.

1944 09 01. Insatt för 24 Ubåts eskadern.

1944 09 05. Bemannad med folk från Tyska Marinen.

1945 03 06. Deltog i evakueringen av Ostpreussen.

1945 05 18. Ankom Flensburg.

1945 07 16. Ankom Köpenhamn.

1945 07 17. Återlämnad till DFDS A/S. Omdöpt till C.F. TIETGEN

1945 07. Uppfräschad i Helsingör.

1945 12 06. Gjorde en resa mellan Köpenhamn - Ålborg.

1945 12 09. Insatt mellan Århus - Köpenhamn.

1947 02 09 - 1947 03 31. Eftersom det hade bildats mycket is, lades fartyget upp.

1954 09 01. Ankom A/S Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark för ombyggnad och förlängning, så att man fick fler enkelhytter, samt salongsplatser.

1954 12 07. Åter insatt mellan Århus - Köpenhamn.

1969 06 21. Tas ur trafik och blir upplagd i Köpenhamn.

1969 08 18. Såld till Paul Bersöe & Son A/S, Glostrup, Danmark för upphuggning.

1969 10 12 Bogserades från Köpenhamn till Masnedø.

1970 05. Upphuggen av A/S Jernhavnen, Masnedø, Danmark.

1970 10 28. Var fartyget upphugget.

M/S C.F. TIETGEN. 

Tillbaka till DFDS.

© 2015 faktaomfartyg.