M/S CASCAD.

Byggd 1986 av Boghammar Marin Ab, Lidingö.

Varvsnummer. 1143.

Dimensioner. 14,00 x 4,02 x 1,15 m.

Efter förlängning. 15,00 x 4,02 x 1,15 m.

Brt. 32.

Maskineri. Två Volvo Penta TAMD 71a dieslar.

Effekt. 515 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 9 dieslar.

Effekt 441 kW.

Knop. 24,0.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 940 dieslar.

Effekt. 424 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 946 dieslar.

Effekt. 560 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 946 dieslar.

Effekt. 520 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Iveco Cursor 550 dieslar.

Effekt. 588 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Iveco Cursor 90 620 dieslar.

Effekt. 661 kW.

Knop. 24,0.

Passagerare. 60.

KM RN. 13533.

Levererades 1986 till Leif Eriksson, Runmarö. 

1986. Trafik i Stockholm södra skärgård.

1989. Ombyggd och förlängd.

1991 05 29. Grundstöter vid Mansören i Lindalssundet. Drogs loss efter ett tag och går för egen maskin till Boghammar Marin AB, Lidingö för reparation.

1995 05. Nytt maskineri installeras.

1997 05. Ombyggd vid Ullmek, Österåker.

1998 05 16. Nytt maskineri installeras.

1998 09 26. Går på grund vid Ladholmen. Bogseras av SJÖSAGA till Boghammar marin Ab, Lidingö för reparation.

2003 04 11. Nytt maskineri.

2004 12 15. Överförd till Cascad Rederi Ab Runmarö.

2006 05 06. Går på grund vid Norra Ekholmen, Nämdö på väg mot Bunkvik. Drogs loss.

2006 05 07. Bogseras av MADAM till Rindö Marine Ab, Rindö för reparation.

2007 02. Nytt maskineri.

2007 12 28. Assisterar vid VINDÖGA grundstötning. Tar över passagerarna och fortsätter VINDÖGA tur.

2010 10 10. Går på grund vid Skärvassaholmen och får skador på propeller och roder. 

2010 10 11. Bogsears av ISAK till Boghammar Marin Ab för reparation.

2011 03 15. Såld till Runmarö Båttaxi Ab, Runmarö.

2014. Nytt maskineri. 

2015 06 15 - 2015 08. Insatt på Nord-syd linjen i Stockholms skärgård.

M/S CASCAD.

Tillbaka till Runmarö Båttaxi.

© 2022 faktaomfartyg.