M/S CAROLA.

Byggd 1964 av Öresundsvarvet Ab, Landskrona.

Varvsnummer. 194.

Dimensioner. 65,30 x 16,44 x 3,21.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1627/ 743/ 500.

Efter ombyggnad. ?.

Maskineri. Två Klöckner-Humboldt-Deutz SBV8M545 dieslar.

Effekt. 1940 kW.

Knop. 14,75.

Passagerare, 700.

Hyttplatser. 0.

Bilar. 75.

Alternativt 11 långtradare.

RN. 10476.

IMO. 6400824.

Systerfartyg. DANA SCARLETT.

1963 11 11. Sjösatt. 

Levererades 26 april 1964 till Linjebuss International, Helsingborg. (Stockholms Rederi Ab Svea).

1964 04 28. Insatt mellan Helsingborg - Helsingör. Senare överförd till  Var under åren 1965-1985 även reservfärja för leden Landskrona - Tuborg Havn.

197?. Vart fartyget inkallad för repmånad och använd som minutläggningsfartyg i Svenska Flottan.

1981 01. Registerad för Scandinavian Ferry Lines, Helsingborg.

1983. Registerad för Swecarrier Ab, Helsingborg.

1985 01. Renoveras fartyget invändigt vid Falkenbergs Varv, Falkenberg.

1991 09. Överförd till SweFerry Ab.

1991 09. Såld till Empresa De Nav El Faro S.A. Buenos Aires, Argentina.

1991 11 04. Omdöpt till PRINCESS 1.

1991 11 14. Avgick från Helsingborg under Panama flagg via Kiel kanalen - Kanarieöarna - Recife mot Argentina.

1992. Registrerad i Argentina med hemmahamn Buenos Aires.

1992 01. Insatt mellan Buenos Aires - Juan Lacaze.

1992. Upplagd.

1998. Såld till Tamul SA, Buenos Aires, Argentina.

2004 11. Såld till okänt rederi, Buenos Aires, Argentina. 

2006. Ombyggd till Casinofartyg. 

Ritning. Ombord

M/S CAROLA.

M/S CAROLA.

M/S PRINCESS I.

Extrabilder.

Tillbaka till Linjebuss.

Tillbaka till Skandinavisk Linjetrafik.

© 2013 faktaomfartyg