S/S CARL VON LINNÉ.

Byggd 1849 av Motala Verkstad, Norrköping.

Varvsnummer. 21.

Dimensioner. 27,12 x 5,45 x 3,00m.

Brt/ Nrt. 109/ 41.

Maskineri. 2-cyl. 110 graders vinkelångmaskin från Motala Verkstad.

Effekt. 300 hkr.

Knop. 10,0.

Passagerare. ?

RN. 2470.

1849 11 19. Provtur från varvet till Uppsala.

Levererades i november 1849 till Upsala Ångfartygs AB, Uppsala. Var den första propellerdrivna järnångfartyget i Mälaren. Byggnadspriset var 72.000 riksdaler.

1849 11 17. Insatt mellan Uppsala (Fyrisån) till Stockholm.

1852 08 03 - 08 10. Ur trafik på grund av propellerskada.

1852 10 07. Ny propellerskada.

1859 09 18. Vid avgång från Riddarholmen gick propelleraxeln tvärt av, UPLAND tog över passagerare och fraktgods.

1860 07 04. Några resor inställda på grund av maskinproblem.

1860 08 04. Propelleraxelbrott och ur trafik, ersattes 16/8 av den nybyggda UPPSALA, i väntan på ny axel från Nyköpings mek. verkstad.

1860 09 15. Åter i trafik med ny propelleraxel.

1867 03. Såld till ingenjör William Lindberg, Stockholm, för 17.000 riksdaler.

1867 05. Insatt mellan Stockholm - Norrtälje.

1868. Insatt mellan Stockholm - Köping.

1869. Under våren såld till Ångfartygsbolaget Linné, Sundsvall, för 20.000 rdr. Dagtid insatt i passagerartrafik mellan Sundsvall - Söråker. Under nätterna drog hon timmer mellan Löfudden och Skönvik.

1879. Över i Finland och hämtade strejkbrytare till den i Sundsvall pågående strejken.

1880. Såld till Skönviks AB, Skönvik, Sundsvall. Insatt mellan Sundsvall - Söråker.

1897. Såld till Trävaru AB Carlsvik, Karlsvik, Sundsvall.

1897. Ombyggd till bogserbåt.

1898 03. Omdöpt till DROTT. Fartyget var för stort för rederiet och uthyrdes senare till ett bolag i Norrköping för bogsering av spannmålspråmar mellan Tyskland och Ryssland, via Kielkanalen.

1901. Fick fartyget ny ångpanna vid Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping.

1907. Under ett oväder på finska viken tvingades man kapa trossarna till pråmarna för att undvika förlisning.

1907 09 11. Såld till Mems Rederi AB, Mem.

1911 01 16. Såld till Lindvalls Nya Bogserings AB (J. Werner), Stockholm.

1914. Vid 1:a världskrigets början blev Drott ”inkallad” och brukades av krigsmakten för diverse transporter.

1914 09 27. Kolliderar med Rederi AB Sveas fartyg NORRA SVERIGE vid Kodjupet, Waxholm. Omkring etthundra permittenter som var på väg till sina förläggningar räddades över till NORRA SVERIGE eftersom DROTT sjönk på 3 minuter.

1914 10. Bärgas fartyget och förs till Ekensbergs varv för reparation. Styrbordssidan var svårt skadad och styrhytten saknades helt.

1915 08 18. Såld till Rederi AB Freja, Stockholm.

1925 02 28. Såld till Rederi AB Drott, ett partrederi i Sundsvall, huvudredare var kapten E G Sjöström. Köpesumma: 30000 kronor.

1935 08 12. Såld till ett partrederi i Husum med Per Nordlinder som huvudredare, Sysselsatt med timmerdragning på norrlandskusten.

1956 09 30. Såld till Per A Sjöström, Hallstavik.

1957. Såld till nystartade Sydsvenska Rederi och Bogser AB, Malmö. Omdöpt till RIBERSDROTT. Tveksamt om hon hann få namnet påmålat.

1957 10 22. Sjunker vid ankringsplatsen på insidan av Bjuröklubbs fyr där man har sökt natthamn. Två eldare omkommer och övriga besättningen räddas av RIBERSHOLM och PER VIKTOR.

1962. Såld till en skrotfirma som skär ner och spränger vraket, under de två påföljande åren. Delar fraktas till Hammarbykajen.

S/S CARL VON LINNÉ.

Tillbaka till Mems Rederi Ab.

© 2014 faktaomfartyg.