T/S CAMPANA.

Byggd 1929 av Swan, Hunter & Wigham Richardson, Newcastle, England.

Varvsnummer. 1302.

Dimensioner. 160,60 x 20,30 x 7,00 m.

Efter ombyggnad. 163,50 x 20,30 x 7,00 m.

Brt. 10816.

Efter ombyggnad. 12279.

Efter ombyggnad. 13204.

Maskineri. Två Parsons ångturbiner.

Effekt. 9000 hk.

Knop. 17,0.

Efter ombyggnad. Två Fiat dieslar.

Effekt. 16000 hk.

Knop. 20,0.

Passagerare. 1308.

Efter ombyggnad. 257. 

Efter ombyggnad. 1221.

Efter ombyggnad. 1181.

Hyttplatser.  1308. (820 sovsal).

Hyttplatser. 257.

Efter ombyggnad.1221.

Efter ombyggnad. 1181.

IMO. 5163675.

1929 06 11. Sjösatt.

Levererades i december 1929 till S.G.T.M, Marseille, Frankrike.

1929. Insatt mellan Marseille - Buenos Aires.

1940. Upplagd i Buenos Aires.

1943 07 28. Registrerad i Argentina. Redad av Flota Mercante Del Estado. Omdöpt till RIO JACHAL.

1946. Överlämnad till S.G.T.M, Marseille, Frankrike. Omdöpt till CAMPANA.

1951. Utchartrad till Chargeurs Réunis. Insatt mellan Marseille - Ostasien.

1955 06. Såld till Sicula Oceanica, Palermo, Italien. Omdöpt till IRPINIA

1955. Anpassas fartyget för sin nya trafik. 

1955. Insatt mellan Genua - Centralamerika.

1962. Ombyggd med bla. nytt maskineri vid Adriatico, Trieste, Italien.

1962. Insatt på kryssningstrafik.

1970. Insatt på kryssningar bland annat till Skandinavien under sommaren.

1981. Upplagd i La Spezia.

1983 09 05. Påbörjades upphuggningen vid Cantiere Navale "Santa Maria", La Spezia, Italien.

M/S IRPINIA.

Tillbaka till kryssningsfartyg.

© 2014 faktaomfartyg.