M/S CAMELIA.

Byggd 1941 av Ab Lindholmens varv, Göteborg.

Varvsnummer. 970.

Dimensioner. 87,55 x 12,84 x 5,07 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1688/ 789/ 2920.

Maskineri. En 6-cyl, B&W Eriksbergs diesel.

Effekt. 1550 ihk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Götaverken Karlstad Mekaniska verkstad diesel.

Effekt. 2000 ihk.

Knop. ?.

RN. 8497.

IDno. 5059070.

Signal. SEQT.

1941 07 21. Sjösatt.

Levererades 6 november 1941 till Rederi Ab Svenska Lloyd, Göteborg.

1943 12 29. Under förhalning i Salonikis, Grekland så kolliderade fartyget med en mina och sjönk i grunt vatten.

1944. På våren, bärgad.

1944 03 30. Bogserad från Salonikis till Istanbul av BARDALAND för att genomgå en provisorisk reparation.

1944 08 01. Bogserad av WIRIL från Istanbul mot Göteborg.

1944 09 18. Ankom Lindholmens varv, Göteborg för reparation.

1946 04 11. Återlevererad efter reparation, där fartyget hade fått ett nytt maskineri.

1964 04. Såld till Minerva SpA, Palermo, Italien.

1964 04 05. Omdöpt till ALTHEA.

1966 06. Såld till Antonio Scotto d'Antuono, Napoli, Italien. Omdöpt till POSITANO.

1973. Såld till Soc, Sarda di Nav, Internazionale, Cagliari, Italien. Omdöpt till CONSOLLE LIONELLO.

1975. Omdöpt till ROSANNA.

1976. Såld till Sandibardi Nav, SrL, Cagliari, Italien. Omdöpt till EZZELINO.

1979 12. Såld till Cia Naviera Libra SA, Panama. Omdöpt till BLUE SEA.

1980 07 17. Ankom Brodospas, Split på sin sista resa.

M/S CAMELIA.

Tillbaka till Svenska Lloyd.

© 2021 faktaomfartyg.