M/S CAMBRIDGE FERRY.

Byggd 1963 av Hawthorne, Leslie Shipbuilders Ltd, Hebburn, England.

Varvsnummer. 754.

Dimensioner. 122,84 x 18,70 x 5,79 m.

Brt/ Dwt. 3,061/ 1,854.

Maskineri. Två 7-cyl, Mirrless dieslar.

Effekt. 2736 kW.

Knop. 13,50.

IMO. 6400044.

1963 11 01. Sjösatt.

Levererades i december 1963 till British Transport Commission, London, England.

1964 01 02. Insatt som järnvägsfärja mellan Harwich - Zeebrugge.

1975 04 24 - 1975 05 08. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1977. Ombyggd i aktern.

1979 01 01. Registrerad för Sealink UK Ltd, London, England.

1980 05. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1982 11 29 - 1989 12. Insatt mellan Dover - Dunkerque.

1987 05 01. Kolliderade med ST ELOI i Dover.

1987 06 06. Ankom Smiths Dock, North Shields för reparation.

1988 09 - 1988 10 13. Insatt mellan Dover - Dunkerque.

1988 10. Upplagd i Fal.

1988 11 04. Insatt mellan Rosslare - Fishguard.

1990 01. Såld till Stena Line, Ab, Göteborg. (Registrerad för Stena Equipment Ltd. London)

1990 03. Upplagd i Milford Haven.

1990 06 - 1990 09. Insatt mellan Rosslare - Fishguard.

1990 12 - 1991 01. Insatt mellan Rosslare - Fishguard.

1991 02 - 1991 02 19. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1992 02 - 1992 03 15. Sista dagen i trafik mellan Stranraer - Larne. Därefter upplagd i Milford Haven.

1992 04 21. Såld till Sincomar, Valletta, Malta. Omdöpt till ITA UNO, avgick Milford Haven mot Valletta, Malta för ombyggnad.

1993 02 27. Omdöpt till SIRIO. Upplagd i Bari.

2003 05 26. Ankom Huzur Gemi Sokum Ltd, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S CAMBRIDGE FERRY.

M/S SIRIO.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Stena Line.

© 2014 faktaomfartyg.