T/S CAESAREA.

Byggd 1910 av Cammell, Laird & Co. Ltd, Birkenhead, England.

Varvsnummer. 334/ 761.

Dimensioner. 90,83 x 11,89 x 4,82 m.

GT/ NT. 1499/ 601.

Efter ombyggnad. 1505/ 598.

Maskineri. Tre Parsons ångturbiner.

Effekt. 6350 ihk.

Knop. 20,5.

Passagerare. 980.

Efter ombyggnad. 1474.

IDno. 1131763.

Systerfartyg. SARNIA.

1910 05 26. Sjösatt. Men leveransen försenades på grund av strejker.

1910 09. Provturer på Mersey.

Levererades i september 1910 till London & South West Railway Co, London.

1910 09 14. Insatt mellan Southampton - Jersey - Guernsey. Även insatt mellan Southampton - Le Havre under vintersäsong, men det vart oekonomiskt, så fartyget lades upp i Netley under vintern.

1914 10. Insatt för Brittiska Admiraliteten i Scapa Flow.

1915 03. Insatt runt Dardanelles.

1915 12. Ombyggd till trupptransportfartyg och stationerad i Southampton. Gjorde några resor till Bergen, Norge, samt ska även gått till Arkhangelsk med Ryska flyktingar.

1919 10. Återlämnad till London & South West Railway Co, London som skickade fartyget till Caledon Yard, Dundee för ombyggnad/ uppfräschning.

1920 06 12. Ankom Southampton och insatt mellan Southampton - Jersey - Guernsey. 

1923 01 01. Överförd till Southern Railway, London.

1923 07 07. Kolliderade med klippa vid Noirmont point, (sydkusten vid Jersey) och fick svåra skador, lades sig utanför hamnen i St Helier

1923 07 20. Så var fartyget flott.

1923 08 04. Bogserad från Jersey av bogserbåten CANUTE. När fartyget ankommit en docka, så ansåg rederiet att det inte var lönt att reparera fartyget.

1923 11 27. Såld till Isle Of man Steam Packet, Douglas, Isle Of Man. Omdöpt till MANX MAID.

1923 11. Bogserad till Cammell, Laird & Co. Ltd., Birkenhead för uppfräschning och ombyggd till oljeeldning av ångpannorna.

1924. Återlevererad av varvet.

1924 06 12. Provturer från Barrow.

1924 06 12. Insatt mellan Douglas - Liverpool.

1940. Rekvirerad av Royal Navy. Omdöpt till HMS BRUCE.

1945 03 21. Återlämnad till Isle Of man Steam Packet, Douglas, Isle Of Man. Omdöpt till MANX MAID.

1945 05 27 - 1946 (Sommaren). Upplagd i Barrow.

1946. Insatt mellan Fleetwood  - Douglas.

1950 08 26. Sista dagen i trafik.

1950 11 12. Bogserad till Barrow.

1950 11. Upphuggen vid T. W. Ward  Co. Ltd., Barrow

S/S CAESAREA.

Tillbaka till Southern Railways.

Tillbaka till IOMSP.

© 2013 faktaomfartyg.