S/S BYGDØ.

Byggd 1897 av A/S Trondhjem Mek. Verksted, Trondheim, Norge.

Varvsnummer. 78.

Dimensioner. 29,13 x 5,63 x 1,76 m.

Brt. ?.

Efter ombyggnad. Brt. 147.

Maskineri. En två-cyl, compound ångmaskin.

Effekt. 215 ihk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. EN 4-cyl, Union diesel.

Effekt. 300 hk.

Knop. 12,0.

Passagerare. 240.

Levererades 1897 till Bygdø Nye Dampskibsselskab, Kristiania, Norge. 

1897. Insatt mellan Kristiania - Bygdø Sjøbad.

1904 11. Såld till A/S Næsoddens Dampskibsselskab, Kristiania, Norge. Omdöpt till DRØBAK.

1904 11. Insatt mellan Kristiania - Svelvik.

1909. Insatt mellan Kristiania - Drøbak.

1941 02. Nesodden DS og Bunnefjorden DS går samman till A/S Nesodden-Bunnefjorden DS, Oslo. Trafik mellan Oslo - Nesodden (både öst och västsidan).

1949. Motoriserad.

1965. Såld till G. C. Tannous, Pireus, Grekland. Omdöpt till DORIS BARBARA.

1965. Såld till okänt rederi, Kuwait. Omdöpt till FEIRUZ.

1965 06 20. På resa mellan Oslo - Kuwait, så sjönk fartyget i Persiska viken (27N 52 40E). Tre besättningsmän omkom, samtliga var från A/S Nesodden-Bunnefjorden DS som tog hand om leveransturen.

M/S DRØBAK.

Tillbaka till övriga Norska fartyg.

© 2015 faktaomfartyg.