M/S BURE.

Byggd 1957 av Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn.

Varvsnummer. 386.

Dimensioner. 36,78 x 8,02 x ? m.

Brt/ Nrt. 170/ 71.

Maskineri. Tre Volvo Penta dieslar.

Effekt. 330 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Fyra 6-cyl, Scania-Vabis 4SA dieslar.

Effekt. 335 kW.

Knop. ?

Efter maskinbyte. Okänt antal dieslar.

Effekt. 451 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 160.

Bilar. 16.

RN. 9797.

1957 04 24. Sjösatt.

Levererades i oktober 1957 till Kungliga Järnvägstyrelsen, Statens Järnvägar Växjö. Hemmahamn Kalmar. 

1957 10 21. Insatt som tågfärja mellan Öland - Fastlandet.

1962 05 04. Sista turen från Öland med skrot och upptagen räls.

1963 05. Upplagd i Kalmar.

1964. Såld till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Omdöpt till FÄRJA 61/264.

1964. Insatt mellan Nötesund - Sundsandvik.

1966. Insatt mellan Svanesund - Kolhättan.

1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.

1967. Insatt mellan Tullboden - Bohus Malmön.

1980. Insatt mellan Svanesund - Kolhättan.

1981. Insatt mellan Tullboden - Bohus Malmön.

1985. Såld till AB Resarö Skärgårdstransporter, Stavsudda. Omdöpt till GRANAT. Ombyggd till arbetsfärja.

2002. Såld till AB Elektrofors, Resarö.

M/S GRANAT.

Tillbaka till SJ.

Tillbaka till vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.