M/S BUENAVISTA.

Byggd 1971 av Ulstein Mekaniske Verksted, Ulsteinvik, Norge.

Varvsnummer 63.

Dimensioner. 95,00 x 16,21 x 4,50 m.

Efter ombyggnad. 106,43 x 16,21 x 6,16 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2719/ 1471/ 725.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 5213/ 1594/ 3180.

Maskineri. Två Werkspoor 8TM10 dieslar.

Effekt. 6470 kW.

Knop 19,0.

Passagerare. 750.

Efter ombyggnad. 900.

Hyttplatser. 0.

Bilar 200.

Efter ombyggnad. 240.

Järnvägsvagnar. 12.

Efter ombyggnad. 15.

IMO. 7104984.

Systerfartyg. BONANZA.

1970 04 30. Kölsträckt.

1971 02 27. Sjösatt.

Levererades 1 juni 1971 till Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge. Kostnad 32,5 miljoner NOK.

1971-1981 samt 1983. Under sommaren (I princip mellan juni-augusti). Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals.

1971 - 1984. September till maj. Insatt som lastfartyg för transporter av färska grönsaker och frukter från Kanarieöarna till olika hamnar i Europa.

1974 03. Förlängd vid Nylands Verksted, Oslo, Norge.

1975 12 30. Såld till AMTM (Amsterdam Maritiem Transport Maatschappij), Amsterdam, Holland (Fred Olsen) för 32,8 miljoner NOK. Ingen ändring på trafikeringen.

1982 06 17 - 1982 08 16. Utchartrad till SF-Line, Mariehamn, Finland. Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn under artistnamnet "ÅLANDSFÄRJAN". Kostnad 595,000 HFL i månaden.

1984 04 01. Såld till Comarit (Compagnie Maritime, Marocko, Tanger). Omdöpt till BISMILLAH.

1984 - 2005. Insatt under sommaren mellan Tanger - Algeciras. Övrig tid så fraktades grönsaker från Spanien/Kanarieöarna till Europa.

2006 04. Såld till Naviera San Miguel SA, Mexico. Omdöpt till EL ARCANGEL.

2007 11 12. I hårt väder så slet sig fartyget och drev på ett rev utanför hamnen i Puerto Morelos.

2008 07. Så drogs fartyget loss från grundet.

2008 10. Såld till upphuggning i Veracruz.

M/S BUENAVISTA.

M/S BISMILLAH.

M/S EL ARCANGEL.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Comarit.

© 2021 faktaomfartyg.