T/S BRITTANY.

Byggd 1933 av William Denny & Bros Ltd, Dumbarton, Skottland.

Varvsnummer 1261.

Dimensioner. 79,25 x 11,92 x 4,27 m.

Efter ombyggnad. 79,01 x 11,88 x 3,77 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1445/ 554/ 325.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1542/ 551/ 325.

Maskineri. Fyra William Denny & Bros ångturbiner. 

Effekt. 2800 hk.

Knop. 15,8.

Passagerare. 850.

Efter ombyggnad. 800.

Hyttplatser. 0.

Efter ombyggnad. Bilar. 40

Efter ombyggnad. Långtradare. 2.

IMO. 5400322.

1932 10 21. Beställd. Kontraktspris GBP 81 572.

1932 12 23. Kölsträckt.

1933 04 12. Sjösatt.

1933 06 02. Provturer. Kom upp i 14,9 knop under provturen.

Levererades 9 juni 1933 till Southern Railways Co, London, England.

1933 06 18. Insatt mellan St. Helier (Isle of Jersey) – St Malo. Fartyget var byggt med ett grundgående på endast tre meter, vilket medförde at thon kunde gå in I St Malo även vid lågvatten. Hennes botten var också konstruerad så att hon kunde ligga på den leriga bottnen i St Helier vid lågvatten. Hon gjorde även turer Southampton - Guernsey – Jersey – St Malo under sommaren, Under vintern upplagd i Boulogne.

1935 07 16. Deltog i fartygsparaden (tillsammans med 160 örlogsfartyg) vid Spithead för att fira kung Georg V silverbröllop.

1937 05 20. Deltog i fartygsparad vid Spithead för att fira Georg VI kröning.

1939 09 01 -1939 09 03. Gick i skytteltrafik mellan St. Malo och Jersey för att transportera brittiska turister från Frankrike i samband med andra världskrigets utbrott, de togs senare av de större färjorna vidare till Southampton. Brittany var den enda färjan som hade så litet djupgående att hennes turer inte var beroende av tidvattnet.

1939 09 - 1939 12 27. Insatt mellan Folkestone - Calais. Ersattes där sedan av Hantonia.

1940 01 23 - 1940 04 07. Insatt mellan Folkestone - Calais.

1940 06. Insatt mellan Weymouth - Kanalöarna. Hon blev där det sista civila fartyget att trafikera öarna fram tills att kriget tog slut.

1940 09 - 1945. Rekvirerad av Royal Navy.

1940 09. Användes för att lägga ubåtsnät i Scapa Flow.

1942 04 18. Avgick från Clyde mot Kapstaden, användes sedan för att lägga ubåtsnät vid Mauritius och andra hamnar på Afrikanska östkusten.

1943 03 23. Varvsöversyn i Bombay, sedan insatt i Östra Medelhavet.

1944 04. Åter i Storbritannien och användes för att lägga ut ubåtsnät för att skydda landstigningsstyrkorna inför D-dagen.

1945. Lade på Biscaya bukten ut vajrar på 50 engelska miles som skulle förstöra snorklar på ubåtar.

1945 10. Återlämnad till Southern Railways och uppfräschad vid Harland & Wolff i Southampton.

1946 06 05. Återinsatt mellan Jersey - St Malo och även turer till Granville i Frankrike. Hon trafikerade också Sark från St Helier. Dessutom trafikerade hon från Guernsey och Alderney till St Malo och Cherbourg.

1947 08 28. Gick fartyget på grund under en rundtur på kanalöarna, Togs ur trafik resten av sommarsäsongen.

1948 01 01. Registrerad på statliga British Transport Commission, Southern Region, Southampton, England.

1953 06 15. Var med på Drottning Elizabeth II kröning i fartygsparaden på Spithead.

1962 11. Upplagd i Southampton och ersatt av bilfärjan St Patrick med en glesare turtäthet i trafiken till Kanalöarna. Största anledningen till att BRITTANY togs ur trafik, var att den genom åren aldrig var lönsam.

1963 03. Gunnar Eklund besiktar den upplagda BRITTANY.

1963 04 01. Konstituerades rederiet Ålandsfärjan Ab på Nautical Club i Mariehamn.

1963 04 09. Såld till Rederi Ab Ålandsfärjan, Mariehamn, Finland för GBP 16 000. Omdöpt till ÅLANDSFÄRJAN. Avgick till Helsingborgs varv.

1963 05. Moderniseras vid Helsingborgs Varv till bilfärja, med bl. a en akterramp, bildäck och en ny salong som förlängdes föröver under kommandobryggan. Hon målades också gul.

1963 06 17. Ankom Mariehamn för första gången, efter ett kort besök i Gräddö på vägen från varvet.

1963 06 20. Kl. 07.45 avgick färjan på den officiella invigningsturen med 170 inbjudna gäster. Tre timmar senare embarkerade de svenska gästerna för återfärd med lunch på Ålands hav.

1963 06 20 - 1963 09 01. Insatt på den 2 timmar 45 minuter långa sträckan mellan Mariehamn - Gräddö. Två dubbelturer per dag. Fartyget var inte tillräckligt stort för att trafikera mellan finska fastlandet och Sverige, därför valde man istället att trafikera endast mellan Mariehamn och Gräddö. Den första tiden blev det långa köer i hamnen i Mariehamn när färjan anlände. I Stockholm hade smittkoppor brutit ut och alla som anlände måste vaccineras mot smittkoppor.

1963 09 01 – 1963 09 22. Endast i trafik fredag - söndag. Efter säsongen byggdes två nya kiosker ombord, då det varit långa köer vid de befintliga.

1963 09 22. Under hösten i trafik Mariehamn - Kapellskär.

1964 - 1971. Under sommaren i trafik Mariehamn - Kapellskär. Vintertid upplagd på Åland.

1965 05 07 - 1965 09 19. Insatt mellan Mariehamn - Kapellskär.

1965 12 02. Körde Sovjetiska ångaren LIGOVO in i sidan på ÅLANDSFÄRJAN som låg förtöjd i Mariehamn. Ålandsfärjan fick ett hål med en meters diameter i förskeppet ovanför vattenlinjen. Efter provisoriska lagningar kunde trafiken fortsätta. Då det Sovjetsika rederiet hade svårt att betala rederierna för skadorna. Istället erbjöd man ersättning i form av rysk parfym och champagne, vilket rederiet accepterade. På så sätt infördes försäljningen av parfym på färjorna till och från Finland/ Åland.

1965 12 07 - 1965 12 17. Dockades för reparation vid Finnboda Varf, Nacka.

1966 07 30. Bildades marknadsföringsbolaget Viking Linjen av de tre rederierna, Rederi Ab Vikinglinjen, Rederi Ab Slite och Rederi Ab Ålandsfärjan.

1966 09. Får skrovet rödmålat, samt namnet Viking Line målat på sidan. Insatt mellan Mariehamn - Kapellskär.

1968 04 18. Krockar med M/S HAVSÖRNEN vid Finnboda varf när hon ska lägga ut från varvet. 

1970 01 12. Rederiet ändrar namn till SF-Line Ab, Mariehamn, Finland.

1972 04 28. Sommarseglationen Mariehamn - Kapellskär startar.

1972 05 19. Gick fartyget i tjocka på grund vid Remmargrund utanför Kapellskär, efter ett möte med ett timmersläp och en annan färja. För att undvika kollision valde man att gå på fel sida av fyren, men kom för långt ut och fick grundkänning.  Drogs loss och man kunde konstatera omfattande bottenskador. Tagen ur trafik och upplagd i Mariehamn.

1972 06 26. Såld till Teijon Tehtaat Oy, Helsingfors, Finland för upphuggning. 

1972 07 17. Bogserad av Norska LUNDE JUNIOR till Teijo, där skärbrännarna väntade.

T/S BRITTANY.

T/S ÅLANDSFÄRJAN.

Upphuggningsbilder.

Tillbaka till Southern Railways.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Viking Line.

© 2017 faktaomfartyg.