S/S BREVIK.

Byggd 1909 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 143.

Dimensioner. 37,50 x 7,70 x 2,80 m.

Brt/ Nrt. 395/ 237.

Maskineri. En Eriksbergs ångmaskin.

Effekt. 368 kW.

Knop. 12,0.

Passagerare. 450.

RN. 5010.

1908 06 02. Beställd.

1909 01 09. Sjösatt.

1909 05 12. Kort före leverans utbröt en brand ombord, vilket innebar att leveransen försenades.

1909 06 20. Provtur.

Levererades 13 juli 1909 till Fastighets AB Lidingö-Brevik, Lidingö.

1909 07. Insatt på traden mellan Stockholm och Brevik på Lidingö.

1910 07 21. Grundstöter fartyget vid Norrvikens brygga och får skador på propellern.

1911. Registrerad för Ångfartygs AB Lidingö-Brevik, Lidingö.

1912 06 27. Kolliderar med ELFSVIK vid Brevik centralbrygga.

1913 04 08. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB. Omdöpt till EXPRESS II.

1913. Insatt på traden Stockholm - Vaxholm - Ramsösund - Stenslätten.

1939. Finns med på militärens mobiliseringslista som "Hjälpkanonbåt 18" men inkallas inte under andra världskriget.

1949 07 21. Kör fartyget in i Strömbron i Stockholm när fartyget skulle lägga ut från Strömkajen, efter ett missförstånd mellan kaptenen och maskinisten.

1951. Får nya trafikuppgifter sommartid, ersätter ångfartyget EXPRESS I på traden Stockholm - Sandhamn.

1952. Byggdes fartyget om, bland annat installeras oljeeldning i ångpannan och fartygets styrhytt byggs ut.

1964 10 01. Övertas av Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm

1964 10 - 1964 12. Ombyggd och moderniserad.     

1964 12 24. Omdöpt till WAXHOLM, det nya rederiets flaggskepp.

1968 01 08. Waxholmsbolaget övertar Stockholms Ångslups AB:s trafik i södra skärgården och WAXHOLM, som god isbrytare, sätts i trafik vintertid till Stockholm/Stavsnäs - Sandhamn och Stavsnäs - Nämdö.

1969. Ombyggd vid Finnboda Varv, med en ny än större styrhytt byggd i lättmetall.

1972 05. Rammar en liten fiskebåt varav en person omkommer. 

1973. Ny ångpanna installeras. Passeagerarcertifikat för 333 passagerare och i inre fart 463 passagerare.

1977 06 04. Upptäcks sprickbildning i ett eldrör, tas ur trafik för reparation.

1978 03 11. Utbryter brand ombord fartyget när det ligger förtöjd för natten vid kaj i Stavsnäs och fartyget, utom skrov med ångpanna och ångmaskin, blir helt utbränt.

1978 05 16. Bogseras vraket in till Beckholmsdockan.

1978 05. Övertar Ångfartygs AB Strömma Kanal skrovet med maskinanläggning. Omdöpt till EXPRESS II av DROTTNINGHOLM.

1978 05 16. Bogseras från Beckholmen till Värtahamnen.

1981. Såld till Arne Avelins Bogserbåts Ab, Stockholm.

1983. Skrotades fartyget i Frihamnen. 

S/S EXPRESS II.

S/S WAXHOLM.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2015 faktaomfartyg.