M/S BRASILIA.

Byggd 1960 av Lindholmens Varv, Göteborg.

Varvsnummer. 1057.

Dimensioner. 149,52 x 19,20 x 8,70 m.

Efter förlängning. 173,52 x 19,20 x 8,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8444/ 4526/ 8980.

Efter ombyggnad. 10402/ 6085/ 12240.

Maskineri. Fyra Pielstick 12PC6V dieslar.

Effekt. 10216 kW.

Knop. 21,0.

RN. 10102.

Svensk signal. SLZD.

IMO. 5050608.

Systerfartyg. BAHIA BLANCA. MONTEVIDEO. BUENOS AIRES. ROSARIO. RIO DE JANEIRO. SANTOS.

1960 05 04. Sjösatt.

Levererades 9 december 1960 till Rederi Ab Nordstjernan, Stockholm.

1968. Förlängd vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

1969 04 11. Kolliderade fartyget med Spanska ALFONSO TERCERO vid Noord Hinder. ALFONSO TERCERO sjönk snabbt men besättningen kunde räddas och bärgades av BRASILIA. Hon hade klarat sig nästan oskadd från kollisionen och hon kunde fortsätta sin resa från Vancouver till Göteborg efter olyckan till Rotterdam.

1976 10 16. På resa från Stockholm till Sydamerika, så gick fartyget på grund vid Aspholmen i Stockholms skärgård. Det var mörkt, samt hård blåst när fartyget kom ur kurs och rände rakt upp på Aspholmen. 

1976 10. Drogs fartyget flott och gick mot Köpenhamn för översyn.

1976 10 20. Ankom Köpenhamn för översyn. 

1983. Såld till Sphere Shipping Ltd, Gibraltar. Omdöpt till BRA

1984 03 08. Ankom Shanghai, Kina för upphuggning.

M/S BRASILIA.

Tillbaka till Rederi Ab Nordstjernan.

© 2015 faktaomfartyg.