M/S BRASIL.

Byggd 1943 av Ab Götaverken, Göteborg.

Varvsnummer. 567.

Dimensioner. 128,39 x 17,05 x 7,97 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7205/ 5425/ 7550.

Maskineri. Två 6-cyl, Götaverken dieslar.

Effekt. 8800 hk

Knop. 16,0.

RN. 8599.

IMO. 5050579.

Systerfartyg. ARGENTINA. BRASIL. NORDSTJERNAN. URUGUAY. AMAZONAS. COLOMBIA. 

CHILE. PERU. VENEZUELA. ECUADOR. ARGENTINA. SUECIA. 

VENEZUELA. PANAMA. BOLIVIA. PARAGUAY. GUAYANA. LA PLATA. ORINOCO. BIO BIO. 

1943 02 23. Sjösatt.

Levererades 17 september 1943 till Rederi Ab Nordstjernan, Stockholm.

1943. Låg delvis upplagd eller insatt på lejdtrafik till andra världskriget upphörde.

1948 10 23. Går fartyget på en mina ca 10 distansminuter nord om Hanstholm i en orkan, Maskineriet skadas inte och Kapten sätter full fart mot Göteborg där fartyget möts upp av bogserbåtar vid Vinga. Ombord befanns sig sammanlagt 60 personer (passagerare och besättningsmän). Efter det att fartyget hade dockats, kunde man konstatera svåra bottenskador och ett ca 6 x 2 stort hål på styrbords sida, Reparerades i Göteborg.

1968 08. Kantrade BRASIL när hon låg i docka på Finnboda varv.

1971 06. Såld till Carnival Shipping Ltd, Panama för 265.000 USD. Omdöpt till CHARMING

1971 08 26. Avgick Göteborg. 

1974 03. Ändrades namnet till CHAR MING.

1976 12 26. Ankom An Hsiung Iron & Steel Co, Kaohsiung, Taiwan för upphuggning.

M/S BRASIL.

M/S CHAR MING.

Tillbaka till Rederi Ab Nordstjernan.

© 2015 faktaomfartyg.