M/S BORE I.

Byggd 1973 av Oy Wärtsilä Ab Åbo, Finland.

Varvsnummer. 1199.

Dimensioner. 127,80 x 22,05 x 5,92 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8528/ 3948/ 2100.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 12281/ 4098/ 1775.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer 9ZH40/48 dieslar.

Effekt. 13240 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 1200.

Senare omklassad till. 380.

Hyttplatser 432.

Bilar. 359.

Efter ombyggnad. 344.

Lastmeter. 540.

Signal. OIBN.

IMO. 7224459.

1969 08 28. Beställd av Oy Siljavarustamo - Ab Silja Rederiet, Åbo, Finland.

1971 10 26. Kontraktet övertaget av Höyrylaiva Oy Bore - Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. Priset för fartyget var 45 Milj FIM.

1972 04 27. Kölsträckt.

1972 07 11. Sjösatt.

Levereras 15 mars 1973 till Ångfartygs Ab Bore Åbo Finland.

1973 03 16. Avgick Åbo med 250 inbjudna gäster mot Stockholm.

1973 03 17. Visades upp vid Stadsgården, Stockholm

1973 03 17. Insatt i Silja Lines trafik mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1973 05. Insatt mellan Helsingfors - Stockholm under ordinarie Helsingforsfärjornas varvsbesök.

1973 11 05. Bottenkänning i Furusundsleden i närheten av Yxlan. 

1973 11 25 - 1973 12 02. Varvsbesök.

1973 12 24 - 1973 12 26. Julkryssning mellan Stockholm - Helsingfors.

1975 05 30. Gick på grund vid Föglö. Fick mindre skador och behövde inte uppsöka varv.

1976 03 03. Gick på grund vid Valöarna i Stockholms skärgård. Drogs loss och gick till Finnboda varv för reparation. När fartyget kommit in i dockan fick fartyget slagsida och lade sig mot dockans kant. (Murkna bottenstockar på varvet lär varit orsaken).

1976 04. Åter i trafik.

1978 03 28. Fick fartyget bottenkänning efter ca en timmes avgång från Stockholm. Inga skador.

1978 04 21. Transporterar den första lasten med uranbränsle till nya kärnkraftverket Olkiluoto på en ordinarie överfart! (Torde vara rätt otänkbart i dagens läge).

1980 07 11. Såld till Suomen Höyrylaiva Oy/ Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland.

1980 09 01. Omdöpt till SKANDIA.

1980 12 21. En passagerare backar sin bil ut genom M/S SKANDIA akterport rätt ut i havet. Hon låg med bogen till i Åbo och de öppnade akterporten för vädring.

1981 11 18. En städerska dog på M/S SKANDIA bildäck, kom under en tug-master i Åbo (lossar trailers).

1982 11 18. Upplagd i Åbo bredvid FENNIA

1983 05 08. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge.

1983 05 11. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.

1983 06 05. Ankom Åbo efter avslutad charter.

1983 06 07 - 1983 08 22. Insatt mellan Åbo - Stockholm.

1983 08 22. Upplagd i Åbo.

1983 09 16. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1983 10 01. Avgick Åbo mot Göteborg.

1983 10 03. Ankom Cityvarvet, Göteborg för dockning.

1983 10 03. Såld till Stena Cargo Line Ltd, Nassau, Bahamas.

1983 10 05. Övertagen och omdöpt till STENA BALTICA. Upplagd i Göteborg.

1983 10 12. Såld till U.S.S.R. Baltic Shipping Co, Leningrad, Sovjetunionen för 13 miljoner USD. Omdöpt till ILICH.

1983 11. Ankom Cityvarvet, Göteborg för ombyggnad där bland annat främre blind skorstenen togs bort..

1984 05 30. Insatt mellan Stockholm - Leningrad.

1991 09 01. Ändrar rederiet marknadsnamn till Baltic Line. Insatt mellan Stockholm - St Petersburg/ Stockholm - Riga.

1991 09 06. Hemmahamn St Petersburg.

1995 03 27. Insatt mellan Nynäshamn - St Petersburg / Nynäshamn - Riga.

1995 12 06. Fartyget får order om att gå till Stockholm i stället för Nynäshamn.

1995 12 07. Ankommer Frihamnen, Stockholm där fartyget blir belagt med kvarstad.

1996. Flyttas fartyget till masthamnen för vidare uppläggning.

1996. Flyttat till Frihamnen för vidare uppläggning.

1996 08 28. Såld för 17 miljoner SEK på auktion till ScanSov Transport (Penomi Shipping Co, Valletta, Malta).

1996 10 10. Bogseras från Stockholm till Åbo för reparationer.

1996 10 14. Ankommer Turun Korjautelakka Oy/ Åbo Reparations varv, Åbo Finland. Där man bland annat svetsar igen bogporten, maskineriet renoverades, samt en allmän uppfräschning görs av hela fartyget.

1996 10. Omdöpt till ANASTASIA V. (Registrerad i det Cypriotiska skeppsregistret, hemmahamn Limassol).

1997 02. Begärd i kvarstad igen p.g.a. obetalda räkningar till varvet.

1997 05 07. Såld till Windward Venture Shipping Co, Bridgetown, Barbados 

1997 05. Utchartrad till Windward Lines trafik i Karibien.

1997 05 11. Omdöpt till WINDWARD PRIDE. Registrerad på Saint Vincent & Grenadines, hemmahamn Kingstown.

1997 05 15. Avgick Åbo mot Rotterdam.

1997 05 24. Avgick Rotterdam mot Karibien.

1997 07 05. Insatt mellan Barbados - St Vincent - St Lucia - Dominikanska republiken - Trinidad - Isla Margarita - Puerto La Cruz - St Vincent. 

1997 08 12. Upplagd 

1997 08 17. Avgår mot Åbo, Finland.

1997 09 30. Ankommer Turun Korjaustelakka Oy, Åbo för inspektion.

1997 10. Utchartrad till Estonian Shipping Company, Tallinn, Estland.

1997 10 30. Insatt för Estlines trafik mellan Stockholm - Tallinn. Omdöpt till BALTIC KRISTINA. Överförd till det Estniska Skeppsregistret, hemmahamn Tallinn.

1998. Renoveras fartyget invändigt, bogporten öppnas, en tredje innerport monteras.

2000 12 22. Sista dagen i trafik för Estline mellan Tallinn - Stockholm.

2000 12 23. Utchartrad till Hansatee Shipping, Tallinn, Estland. Insatt i Tallinks trafik mellan Paldiski - Kapellskär.

2002 09. Riga Sea Line, Riga, Lettland läger ett förköpsbud på färjan.

2002 10 01. Avslutad trafik mellan Paldiski - Kapellskär, samt avslutad charter för Hansatee Tallink.

2002 10 06. Upplagd i Riga, Lettland i väntan på att förhandlingarna om köp för Riga Sea Line ska bli klart.

2002 11 20. Såld till JSC Rigas Juras Linija (Riga Sea Line), Riga, Lettland.

2002 12 16 - 2002 12 18. Provtur Riga - Stockholm.

2002 12 20. Insatt mellan Riga - Stockholm.

2004 10 25 - 2004 11 15. Varvsbesök.

2005 10 15. Begärdes fartyget i kvarstad i Riga, eftersom det blivit ekonomiska problem för rederiet.

2005 12 21. Såld på auktion till Freeport of Riga, Riga, Lettland.

2006 03 30. Bogserad från färjeterminalen i centrala Riga till Riga Shipyard, Riga.

2006 07. Kom det besked att fartyget skulle chartras ut till Express Line, Italien med köpoption, men tydligen så vart det inget av den affären.

2007 02 01. Såld på auktion för 1120000 € till Euro7 Fernseh & marketing, GmbH, Hamburg, Tyskland.

2007 03. Omdöpt till ATLAS 1. Satt under Panama flagg.

2007 03 26. Avgick Riga mot Tuzla, Turkiet.

2007 04. Planer var att man skulle sätta in färjan i trafik mellan Cesme - Brindisi under juni månad och man påbörjade annonsering, sälja biljetter med mera, men sedan försvann personerna med pengar och dom eftersöks av Turkisk Polis 

2007 06. Utchartrad till Maritimas Europeas S.A. (Comarit). Omdöpt till BADIS.

2007 06. Insatt mellan Al Hoceima - Almeria.

2007 09 07. Ankom Algeciras. 

2007 09. Ankom Istanbul för uppläggning.

2007 10. Såld till Nobel Maritime Inc (Ventouris Ferries), Panama. 

2007 11. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till RIGEL.

2007 11 20. Ankom Igoumenitsa.

2007 12 12. Insatt mellan Bari - Durres.

2011 04 05 - 2011 04 09. Avgick Bari via Igoumenitsa - Malta - Misurata för hjälpa till med evakuering av folk från Libyen.

2011 04 09 - 2011 04 11. Avgick Misurata mot Alexandria.

2011 04 12 - 2011 04 14. Avgick Alexandria mot Misurata.

2011 04 14 - 2011 04 16. Avgick Misurata mot Alexandria.

2011 04 17 - 2011 04 19. Avgick Alexandria mot Misurata.

2011 04 19 - 2011 04 20. Avgick Misurata mot Benghazi och därefter åter mot Misurata.

2011 04 23 - 2011 04 24. Avgick Misurata mot Sousse, Tunisien.

2011 04 24. Avgick Sousse mot Adriatiska havet.

2011 09 11 - 2011 09 19. Avgick Bari mot Igoumenitsa där fartyget läggs upp.

2011 12  - 2012 02 26. Insatt mellan Bari - Durres.

2012 02 28. Upplagd i Igoumenitsa.

2012 06 11. Insatt mellan Bari - Durres.

2012 09. Upplagd i Igoumenitsa.

2012 12. Insatt mellan Bari - Durres.

2013 04. Omdöpt till RIGEL I. Registrerad i det Cypriotiska registret, hemmahamn Limassol.

Förslag hur M/S BORE I skulle se ut. Ritning

M/S BORE I.

M/S SKANDIA.

Ombord.

 

M/S STENA BALTICA.

 M/S ILICH.

M/S ANASTASIA V.

Ombord

M/S WINDWARD PRIDE.

Ombord.

M/S BALTIC KRISTINA.

M/S BALTIC KRISTINA.

Ombord.

M/S ATLAS 1.

M/S BADIS.

 

M/S RIGEL.

M/S RIGEL I.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till L.F.F.

Tillbaka till Stena Line. 

Tillbaka till Baltic Line.

Tillbaka till ESCO.

Tillbaka till EstLine.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till Riga Sea Line.

Tillbaka till Comarit.

Tillbaka till Ventouris

© 2017 faktaomfartyg.